Baleària aconseguix els 691 milions d'euros de facturació i continua invertint en una flota més competitiva
La naviliera supera els 5,6 milions de passatgers (+8%) i els 550.000 camions transportats (+3%)
La companyia invertix en 2024 més de 300M€ a renovar la seua flota
Baleària va generar en 2024 un resultat brut d'explotació (EBITDA) de 130 milions d'euros, un 11% més que l'any fiscal anterior, impulsat per l'increment del 6% de la xifra de negoci, que es va situar en els 691 milions d'euros. "Estes xifres mostren la solidesa i solvència del nostre model de negoci", ha ressaltat el president de Baleària, Adolfo Utor, que també ha destacat com una senya d'identitat "el capital de confiança acumulat per la companyia". El resultat de l'exercici va ser de 25 milions d'euros (un 36% menys) a causa del "augment de les amortitzacions i dels gastos financers que es produïxen en contraure major deute, l'evolució dels tipus d'interés i l'elevat cost de les normatives mediambientals". En un context de creixement i expansió de la naviliera, Utor ha destacat que "les inversions s'han triplicat, fins a superar els 300 milions d'euros, principalment en nous vaixells i a millorar l'eficiència de la flota". El president de Baleària, també ha anunciat el nomenament de Guillermo Utor com a nou conseller i vicepresident de la naviliera.
Baleària va operar 28 rutes en cinc països, gràies a una amplia flota d'uns 40 vaixells, la majoria en propietat. Per àrees de negoci, el transport de passatgers representa un 61% de la facturació i el transport de mercaderies un 35%; mentres que, en la facturació per zones, les rutes nacionals continuen representant el 75%.
Trànsits de passatgers
En 2024, Baleària va transportar 5,6 milions de passatgers i 1,5 milions de vehicles, amb uns creixements del 8% i 10% respectivament. Quasi la mitat dels clients van viatjar en les rutes amb Balears. "Som l'única naviliera que oferix un servici integral a tot l'arxipèlag, amb rutes directes durant tot l'any", ha destacat Utor. Les connexions amb Ceuta es van consolidar com el segon destí de la naviliera gràcies a un alt volum de passatgers, mentres que la ruta Melilla-Màlaga (de la línia d'interés de la qual públic Baleària ha sigut adjudicatària) és la que ha registrat un major creixement de trànsits de passatgers.
D'altra banda, el Marroc, amb un 18% dels clients, lidera les rutes internacionals, que suposen el 22% del trànsit total de la naviliera. "Un país que es veurà reforçat amb la futura línia Tarifa-Tànger Ville, on posarem en marxa el primer corredor verd entre Europa i Àfrica", ha ressaltat Utor. Així mateix, el president de la naviliera ha destacat l'obertura de les tres noves rutes amb Algèria, "un mercat estratègic, que va obtindre molt bons resultats este estiu".
Trànsit de mercaderies
Respecte a la càrrega, amb 7,6 milions de metres lineals de càrrega i un creixement del 3%, Utor ha destacat que Baleària "exercix un paper crucial per a assegurar el transport de mercaderies, gràcies a la fiabilitat, puntualitat i adaptació a les demandes logístiques dels clients". El 60% de la càrrega s'ha mogut en les rutes amb Balears, que "en un context molt competitiu ha mantingut unes xifres similars a l'any anterior", ha explicat el president de la naviliera. el Marroc és cada vegada més rellevant en el trànsit de mercaderies de Baleària (suposa un 30% del total), i es constituïx "com un clar eix de desenrotllament a futur".
Reducció de la petjada de carboni
"Hem navegat 1,8 milions de milles, la qual cosa suposa una pujada del 1,4%. I, així i tot, hem aconseguit una fita molt important: per primera vegada hem disminuït el total d'emissions de CO₂, sense tindre en compte l'any en què la pandèmia ens va obligar a reduir dràsticament l'activitat", ha destacat Utor. Així, la naviliera ha emés 15.000 tones menys de C02 (un 2% menys) i ha baixat un -3,3% les emissions per milla navegada i un 9,5% les emissions per passatger. "La reducció de la nostra petjada de carboni ha sigut possible gràcies a una operativa dels vaixells més eficient i al creixement d'un 184% de l'ús de gas natural". Utor ha assenyalat que Baleària està treballant contínuament en l'ús d'energies alternatives: "Esta mateixa setmana hem realitzat una prova de subministrament de bioGNL en els nostres dos vaixells més nous, el fast ferri Margarita Salas i el ferri Rusadir, un combustible que tenim previst anar incrementant enguany".
Una inversió de 1.000 milions en una flota sostenible
Adolfo Utor ha destacat la inversió de 1.000 milions d'euros de la companyia en una flota més sostenible entre 2017 i 2028: "Uns vaixells que compatibilitzen el millor servici amb el menor impacte ambiental, d'acord amb el compromís de Baleària amb el planeta i també amb les normatives mediambientals". "Les regulacions han tingut ja un impacte de 9 milions d'euros en el nostre compte de resultats, i estimem que l'any que ve serà de 26 milions", ha explicat Utor.
Cal recordar que en 2024 ha entrat en vigor l'EU MTS, que obliga a pagar per les emissions de CO₂. "L'aplicació d'esta normativa és gradual; en 2024 es va aplicar al 40% de les emissions, però enguany ja s'ampliarà al 70%. I haurem de sumar-li la regulació que obliga a l'ús de combustibles amb baix contingut en carboni des de principis de 2025, i la inclusió del Mediterrani com a zona de control d'emissions de sofre a partir d'este maig", ha destacat.
Reptes de futur: noves construccions i expansió internacional
"En les drassanes Armon s'està construint el tercer catamarà d'última generació amb motors duals a gas, que botarem en l'últim trimestre d'enguany, així com altres dos fast ferries de menors dimensions i amb propulsió elèctrica i zero emissions". Estos vaixells elèctrics estaran destinats a la nova ruta Tarifa-Tànger Ville. Utor també ha detallat que l'expansió internacional també passa per continuar creixent a Algèria i obrir la ruta entre la República Dominicana i Puerto Rico.
Una plantilla estable, diversa i amb major igualtat
En 2024, el nombre d'empleats va aconseguir els 2.600 en temporada alta, amb una mitjana anual de 2.200, que suposa un creixement del 10%. Utor ha destacat l'estabilitat laboral (un 96% dels empleats directes a Espanya són indefinits) i la diversitat de la plantilla (amb més de 60 nacionalitats diferents), i ha subratllat els esforços de la companyia quant a equitat: "Els llocs de responsabilitat ocupats per dones han crescut un 4% i hem posat en marxa un pla per a impulsar el talent femení en Flota, especialment en Puente i Màquines, un sector amb escassetat de professionals". El president de la naviliera també ha destacat l'obtenció del segell Top Employer, que distingix a Baleària com una marca ocupadora de referència a Espanya per les iniciatives vinculades a la gestió del talent.
Finalment, pel que respecta a la implicació amb la societat, Utor ha destacat que el cash flow social de la naviliera va superar els mil milions d'euros. El president de Baleària ha fet menció especial al 20é aniversari de la Fundació Baleària, "l'ànima social de la companyia que està sempre on li l'espera" i ha destacat el suport de la Fundació i dels seus voluntaris als afectats per la DANA a València.