Baleària presenta el Cap de Barbaria, el primer 'ferri' elèctric d'Espanya
El primer ferri elèctric d'Espanya, el Cap de Barbaria de Baleària, que navega entre Eivissa i Formentera des de mitjan maig, ha sigut presentat a Eivissa en un acte al qual han assistit prop de 300 persones dels grups d'interés de la naviliera. El vaixell elimina totalment la contaminació acústica i navega amb emissions zero, la qual cosa suposa una millora substancial per a la qualitat de l'aire i el benestar dels ciutadans.
Adolfo Utor, president de Baleària, ha destacat que “el Cap de Barbaria és un vaixell que significa molt per a Baleària. Hem posat tota la nostra il·lusió, coneixement i experiència per a disposar del primer ferri elèctric d'Espanya, que ens permet seguir el rumb que ens guia des de fa anys: donar el millor servei als nostres clients de la forma més sostenible”. Utor ha expressat l'orgull que aquest nou vaixell navegue en una de les rutes que va veure nàixer a la naviliera en 1998. Ha comentat que “portem 25 anys garantint la connectivitat dels residents a les Pitiüses i assegurant el subministrament de mercaderies a Formentera; estem compromesos amb aquestes illes i els seus habitants, però també amb el seu entorn".
A la presentació del vaixell, realitzada el dijous, va assistir l'atleta formenterense Andrea Romero, que com a padrina del ferri, ha felicitat la naviliera per la posada en marxa del Cap de Barbaria. Ha dit que “suposarà un abans i un després per a les nostres precioses aigües, la nostra fauna i flora, el nostre ecosistema marí, la benvolguda Posidònia, i les nostres illes”.
D'altra banda, Adolfo Utor també s'ha referit a l'acústica del vaixell com a part de l'experiència: “El Cap de Barbaria permet reduir els sorolls dels motors al complet en port i considerablement en navegació, donant un major benestar als passatgers i els ciutadans i també a la fauna marina”. Tots els assistents han pogut comprovar aquesta absència total de soroll, ja que l'acte s'ha desenvolupat durant una travessia en aigües Pitiüses. A l'arribada al vaixell, els convidats han sigut rebuts per un grup de sonadors, i després dels parlaments han pogut gaudir d'una actuació del grup eivissenc Jove Dolores.
El ferri Cap de Barbaria té 82 metres d'eslora i 15,5 de manga, i navega fins a 14 nusos. Compta amb una presa de connexió a terra OPS, un sistema d'emmagatzematge d'energia amb autonomia de 12 h en port i una gestió intel·ligent de la planta elèctrica del vaixell que optimitza en tot moment el seu ús i millorara la seua eficiència. A més, el vaixell està preparat per a instal·lar un sistema d'hidrogen que permetrà a Baleària utilitzar-ho com un laboratori de proves per a l'ús de l'hidrogen verd a petita escala.
El Cap de Barbaria és operatiu per proa i popa (double-ended) per a agilitzar les operacions d'embarcament i desembarque dels fins a 14 camions que pot albergar en el seu celler. A més, en el disseny del ferri s'ha tingut en compte que puga assegurar la seua operativitat en qualsevol condició meteorològica per a garantir el subministrament de productes essencials a Formentera.
En el disseny del Cap de Barbaria s'han prevalgut els espais exteriors per a emfatitzar el plaer de viatjar entre Eivissa i Formentera, gaudint de l'entorn natural durant la travessia. Amb capacitat per a 390 passatgers, en la coberta superior disposa d'una zona chill out equipada amb sofàs i hamaques de disseny i protegida del sol per carpes, amb un gran bar en el centre. En aquest espai estan previstes sessions de música amb DJ i servei de cocteleria en dies concrets. En la coberta principal de passatge també hi ha places exteriors més protegides, i compta amb ascensor entre les zones de passatge i garatge, per a comoditat dels passatgers.