Música sense prejudicis i a la recerca de noves sonoritats

Música sin perjuicios y a la búsqueda de nuevas sonoridades
  18/01/2021

Mark Dasousa: “Produir té molt de psicologia i és l’artista qui fa que passe alguna cosa”

DÍDAC VENGUT

Diuen els entesos que Mark Dasousa és el productor que ha fet sonar quasi tot el que pot sonar en este tros de terra. Perquè el territori marca, i molt, i parlem d’un músic d’Ondara que, a hores d’ara, és una referència de qualitat i de fer les coses com cal després d’una trajectòria de vora vint anys. Atomic Studio va obrir les portes al juliol de 2001 i per allí han passat grups de prestigi i referents en el panorama de la música en valencià com ara Aspencat, Orxata, Zoo, Smoking Souls, Tesa, La Fúmiga i un llarg etcètera. Per alguna cosa serà, no pot ser tot pura casualitat. I el 2021 ve carregat de novetats perquè Atomic creix i es renova. “L’esperit de sempre adaptat a nous camins”, assegura Dasousa.

            La seua etapa com a productor va començar com una aventura de caire vocacional per a enregistrar els seus propis temes com a cantant del grup Atom, junt amb els seus companys Jaume Faraig i Valentín Sola. Després enregistraren músics coneguts i amics fins que arribaren els primers encàrrecs. Des d’aleshores, un degoteig incessant de bandes han confiat en Mark Dasousa i la seua dona, Maria Bass. Una tasca, la de productor, que obliga, si més no, a llevar-se prejudicis i adaptar-se als canvis de sonoritats que la música d’ara ofereix gràcies a l’evolució o la revolució dels mitjans tècnics.

            Al 2019, Dasousa va rebre el Premi Trayter al millor productor i arranjador musical concedit per la revista Enderrock. I no només això, sinó que va ser definit com a l’artífex de l’escena alternativa al País Valencià. “Això és dir molt”, confessa, “perquè els grups i la cultura de música en valencià reivindicativa ja existia i nosaltres el que fem és ajudar-los a créixer i a crear sinergies positives”. “Crec sincerament –afegeix- que ells i nosaltres hem crescut junts, és a dir, ha estat un aprenentatge compartit”.

            Al seu entendre, la tasca de productor té una gran part de psicologia “perquè els músics estem tots bojos”, afirma mentre somriu. “Fan falta moltes xerrades i converses per arribar a una entesa, és a dir, a allò que la banda vol i el que tu pots fer. No és gens fàcil”, assegura Dasousa. “Tenim molta gent que confia en nosaltres però tinc molt clar que l’artista és qui fa que passe alguna cosa, el responsable de tot”, indica.

            Tot té un perquè i en el seu cas deu molt –o tot- a Uwe Hoffmann, un productor alemany que va orientar la seua vocació cap el camí adequat. “Vaig contactar amb ell”, recorda, “cap al 1996 o 1998, no ho sé exactament, i vaig veure que això era el que volia fer. Em vaig sentir molt identificat i, en certa mesura, Uwe em va apadrinar en este món. Som molt amics i li estic molt agraït”, diu Dasousa. A més de l’apadrinament de Hoffmann, l’ondarenc es confessa “autodidacta, perquè no tinc cap estudi ni títol”. Conta que “la primera vegada que vaig poder gravar va ser en un quatre pistes de cinta. Ara les coses han canviat molt, tenim molts més recursos tècnics i alguna cosa més ens hem ensenyat després de tots estos anys”, diu mentre riu de nou.

            Un altra cosa té molt clara Dasousa i no és altra que no és un cercatalents. “Res d’això, ni de bon tros. La filosofia d’Atomic Studio no és eixa”, afirma amb rotunditat. La seua és una tasca d’assessorament integral i d’aprendre al mateix temps. “Anem als concerts en directe, veiem com sonen i tot el que ofereixen al públic per a després analitzar totes les possibilitats a l’hora de fer un bon enregistrament”, matisa.

DELS BEATLES A ASPENCAT

            Mark Dasousa és el nom artístic d’un jove d’Ondara que somiava ser músic escoltant clàssics britànics i nord-americans com The Beatles, Hendrix, The Zombies, The Animals, Rolling Stones, The Yardirds i un llarg etcètera. Va pujar a l’escenari com a teclista de Carpe Diem i després amb Píldora X. Va ser la veu cantant –mai millor dit- d’Atom i va estar també en Solar. Ara continua actiu amb Nebulossa, junt a Maria Bass i Ophelia Alibrando. El món de la producció l’ha portat per un camí infinit de sonoritats, des de l’ska-rock d’Aspencat fins als ritmes electrònics de grups com Cactus o Tesa.

            Troba molt a faltar Aspencat perquè “tenia un gran feeling amb ells i hem tingut la sort de produir tots els seus discos. Hem passat moltes hores amb Pascu Giner i amb Kiko Tur”, subratlla. El mateix ocorre amb els integrants de Zoo i de Smoking Souls “però han sigut molts més. Estos tres potser siguen els més cridaners però la relació ha estat molt profitosa amb molta gent”, afegeix. Ara té en cartera un grup emergent, La Fúmiga, “una banda amb una projecció ben gran que ja estan ahí i tenen unes ganes boges de tocar”. La maleïda pandèmia del coronavirus ha frenat la seua carrera perquè hi ha poques opcions de tocar en directe. De fet, el concert previst per al 9 de gener a l’Auditori Teulada Moraira s’ha ajornat fins al 27 de març.

            Atomic Studio ofereix, a més de la producció, un servei de realització de videoclips, sessions de fotos i portades per il·lustrar els treballs dels diferents grups i bandes. Són els autors, entre d’altres, dels videoclips d’Esne Beltza, Pupil·les i Malifeta. Han treballat amb grups de la comarca com ara Jazzmatiks –amb la trompeta i la veu dels benissers Santi Ferrer i Remei Giner- i Tremp, de Gata de Gorgos.

            I el 2021, com deia Dasousa al principi, és un nou repte il·lusionant que no decaurà per molta força que tinga el COVID-19. La idea és potenciar Atomic Records, el seu segell discogràfic, per ajudar a bandes i artistes durant la seua trajectòria. “Volem aportar el nostre granet d’arena impulsant la seua música i desenvolupant el seu talent”, adverteix. Per això diu que “feina en tindrem i si no ens la inventarem”. Què vols dir amb això?, li pregunte. Res més que “buscarem alternatives, propostes personals com a discogràfica que presentarem i valorarem amb grups i bandes, tots plegats, per a seguir vius en este apassionant món de la música”, contesta. El duet Dasousa-Bass en estat pur amb molta corda encara i ben trenada.

<<< Tornar a la portada