Estudiar i aprendre a través del teatre en directe
El món de la cultura, en general, ha estat un dels sectors més afectats per la pandèmia. Els cinemes i els teatres han romàs tancats durant molt de temps. La situació no ha estat gens fàcil però calia sobreviure, siga com siga. Així ha ocorregut amb Esclafit Teatre, una companyia integrada per Roo Castillo i el benisser Joan Nave. Tots dos són filòlegs i tenen un compromís molt sòlid amb l’educació. Per això, a l’inici de cada curs presenten la seua campanya de teatre per a instituts, amb obres destinades a l’alumnat d’ESO, Batxillerats i d’Escoles d’Adults. Nave assegura que “confiem en la capacitats de les arts, també, o sobretot, les escèniques, per acompanyar el procés educatiu”. Les conceben, les arts, com un espai de creixement, millora, reflexió crítica i expressió humana que va més enllà dels continguts curriculars i racionals. I, a més, “són una oportunitat immillorable perquè els membres de la societat es puguen emmirallar amb allò que ocorre en l’escenari”, diu l’actor.
Com hem dit abans, la crisis sanitària ha tingut una ramificació als escenaris i, de fet, Esclafit Teatre va fer 70 representacions en la campanya 2018-19 i sols 2 en la 2019-20, una a Tavernes i l’altra a Alboraia. Els números ho diuen tot, o no? Nave assegura que “sembla que la normalitat ha tornat, almenys pel que fa a l’interés i la predisposició del professorat, i estem en uns nivells semblants al pre COVID”.
OBRES I CURRÍCULUM ACADÈMIC
Les tres obres que ofereix Esclafit Teatre tenen una relació directa amb el currículum acadèmic. @Rita_Trobador aborda temes específics de l’assignatura de valencià, com ara la lírica trobadoresca, l’amor cortés, la València del segle XV, la cavalleria, el trànsit de l’època medieval al Renaixement, els clàssics del Segle d’Or, etc. L’alumnat descobreix la biografia d’autors com ara Joanot Martorell, Sor Isabel de Villena, Jaume Roig i Les Trobairitz, i s’endinsa en temes no gens marginals com la violència estructural i el masclisme. De tots dos –i d’altres- cal parlar sense embuts i més a la joventut.
El text d’El verí del teatre, de Rodolf Sirera, és un palau ple de portes on les sorpreses poden aparéixer en qualsevol moment. A l’escenari té lloc una lluita de mirades, de mentides i d’insinuacions. I com en un joc de rol, l’estratègia adequada serà la que faça que els personatges sobrevisquen.
I resta Shoes. És una obra bilingüe, en valencià i anglés, dissenyada per a dissoldre els prejudicis de comprensió vers dos idiomes -un dels dos, almenys- que no estan en l’ambient social de la majoria de l’alumnat. Humor, intriga i transversalitat lingüística. La competència comunicativa, que és responsabilitat de totes les matèries, pren l’escena per mostrar-nos que, si volem ser amics, cal fer un petit esforç de comprensió.
Les representacions es completen amb un col·loqui posterior que el professorat, sovint, valora tan positivament com l’obra de teatre, segons reconeix Nave. I, a més, ofereixen una guia didàctica de cada obra, amb quadern del professorat i de l’alumnat.
RELACIONS SANES, SEGURES I PLAENTS
Sexualizarte, el musical és la proposta educativa que fa la companyia Inefable Producciones. Teatre en format musical i proper per arribar allí on els i les joves es reconeixen i poden trobar ferramentes per canviar les coses. És una proposta d’educació sexual des de les aules però que també es posa a l’abast de públic en general (demà mateix, a les 20 hores, a la plaça de Bous d’Ondara, per exemple).
L’autor i director és Manuel Sáez, qui intenta mostrar possibles camins per mantenir relacions sanes, segures i plaents, però sobre tot respectuoses i d’igualtat. I ho fa a través de quatre personatges -Jess, Giulia, Jugo i Lucas- amb perfils ben definits: la xica primerenca, la xica experimentada, el xic que no sap com disfrutar d’una manera lliure de la connexió entre persones i el que tracta a les xiques com si foren trofeus. Quatre històries que plantegen diferents situacions dins de la sexualitat que ens faran aturar-nos a pensar i ser conscients de la realitat i del perill de no utilitzar precaucions; però, també de com disfrutar d’elles, dels seus avantatges, de la connexió que es té en compartir el millor instrument que tenim: el nostre cos.
L’espectacle, que ha rebut el suport del programa Impulsa Cultura de la Fundació Salom Sabar, es complementa amb un col·loqui guiat per una psicòloga en acabar la representació.
Inefable Producciones, que abans de l’estiu havia recorregut ja amb esta obra alguns instituts de la comarca, ha reprès ara les actuacions en els centres educatius. Demà actuarà a Ondara per al públic en general i a l’octubre a Dénia. Ho farà a l’auditori del Centre Social els dies 7 i 28. En esta segona ocasió amb una funció solidària a benefici de l’Associació TDAH+16.
La companyia ha dut també a diferents centres de la Marina Alta No más Bullying, combátelo con arte, un espectacle que treballa l’assetjament escolar i com afrontar-lo a través del ball i la dansa.
Comptat i debatut, el teatre torna als instituts i es posa a l’abast de l’alumnat com a ferramenta educativa, de coneixement i d’entreteniment.