Baleària celebra els vint anys de la revolució de l'alta velocitat a Balears

  • Baleària celebra los 20 años de la revolución de la alta velocidad en Baleares
  • Baleària celebra los 20 años de la revolución de la alta velocidad en Baleares
  26/06/2021

 

El 'fast ferri Federico García Lorca unia per primera vegada al juny de 2001 Dénia-Eivissa-Palma en alta velocitat

 

El 26 de juny de 2001, el fast ferri Federico García Lorca de Baleària va realitzar el seu viatge inaugural de Palma a Eivissa. El flamant vaixell va partir a les 16 hores de Palma amb 250 passatgers, un terç de la seua capacitat, i va arribar dues hores després al seu primer destí. La reducció de temps en la travessia va suposar una revolució en les connexions marítimes a Balears i va marcar el punt d'inici d'una jove naviliera creada el 20 de juny de tres anys abans. "Va ser trencador quant a velocitat, comoditat i horaris", recorda el president de Baleària, Adolfo Utor, que afig que "també va suposar una declaració d'intencions, amb fets i paraules, d'una companyia, que, malgrat la seua joventut, estava ja compromesa amb el desenvolupament i el benestar dels territoris". Amb 40 nusos de velocitat màxima i 115 metres d'eslora, la imponent proa del Federico García Lorca, amb la signatura digitalitzada del famós poeta i autor teatral, va formar part del paisatge de Dénia, Eivissa i Palma fins a 2013.

El vaixell va ser construït en les drassanes italianes Rodriquez (en Pietra Ligure), igual que el seu bessó de menor grandària, el Ramon Llull, que opera la ruta Dénia-Formentera. El Lorca, amb una inversió de 7.200 milions de pessetes (uns 42 milions d'euros), va ser el primer vaixell de nova construcció de Baleària. "Va ser un salt molt important en qualitat i millora, i es va notar en la gran afluència de persones que van usar els nostres serveis. Vam reduir un viatge de Dénia a Palma de més de huit hores a només cinc", rememora el seu primer capità, Francisco Jiménez Vara. A més, també es va facilitar el transport de mercaderies, "que podien estar a primera hora del matí en el mercat", destaca.

L'arribada del Lorca va impulsar molts canvis en la companyia que havia començat a caminar en 1998. Antonio García, actual director de Sistemes de Negoci, recorda el repte que va suposar atendre la demanda de reserves per a un vaixell de 880 places: "No existia la venda en línia, i vam haver d'ampliar el Call Center de 25 a 80 operadors", molts dels quals segueixen en la companyia ocupant càrrecs en diferents departaments. En aqueix moment, era el vaixell més avançat en tecnologia del mercat de l'alta velocitat, que comptava amb totes les comoditats i serveis: còmodes butaques, canviadors per a bebés, bar-cafeteria, zona de jocs infantils, taquilles per a equipatge, accés per a persones amb mobilitat reduïda, entreteniment audiovisual i una botiga a bord. "Estàvem 'soltant amarres' en el nostre creixement com a empresa, i el Lorca ens va ajudar a ser més forts, competitius i a fidelizar als nostres clients", detalla Cristina Mulet, responsable de venda directa.

ELEANOR ROOSEVELT, VELOCITAT, SOSTENIBILITAT I DIGITALITZACIÓ

Dues dècades després, el fast ferri més sostenible del Mediterrani, l'Eleanor Roosevelt, ha pres el relleu com a vaixell insígnia de la naviliera, disposat a seguir la revolució. Ràpid i confortable com el Lorca, suma la navegació a gas natural, menys contaminant, i la digitalització dels serveis a bord.

40 AÑOS DE RUTA MARÍTIMA DÉNIA-EIVISSA

Juny és un mes d'aniversaris per al transport marítim de les Balears. El 15 de juny de 1981, fa 40 anys, l'Illa de Mallorca d'Isnasa va realitzar la primera connexió marítima entre Dénia i Eivissa, que va suposar la reactivació de l'activitat comercial del port dianense. En 1984, la naviliera Flebasa, pertanyent a Isnasa, va prendre el relleu en la ruta. I un 20 de juny de 1998, es va crear Baleària, que va seguir amb les connexions, que des de 1993 arribaven també fins a Palma.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fes clic ací per a desuscribirte d'aquesta llista de distribució

<<< Tornar a la portada