Manifest del CEDMA sobre la via ampla 

 Manifiesto del CEDMA sobre la vía ancha
  07/08/2021

“És una necessitat per a una millor vertebració territorial i obrir noves oportunitats de negoci”

 

A propòsit de les declaracions realitzades aquesta setmana pel president de la Generalitat plantejant la possibilitat d'utilitzar la fórmula de col·laboració públic privada perquè el tren de via ampla siga una realitat, el Cercle Empresarial de la Marina Alta (CEDMA) ha redactat un comunicat recordant els avantatges d'aquest mitjà de transport. Els empresaris no es pronuncien sobre la proposta de Ximo Puig sinó que incideixen en els beneficis que portaria el Tren de la Costa. Entre ells, figuren la millora de la vertebració territorial i la implantació d'un nou paradigma econòmic, tal com recull l'Agenda 2030. 

El manifest del CEDMA s'expressa en els següents termes:

“La connexió ferroviària de via ampla entre Dénia i Gandia és una infraestructura necessària per a la vertebració del territori, la millora de les comunicacions en benefici de les persones, l'impuls de l'activitat i el teixit socioeconòmic des del diàleg i la concertació social, el canvi del model productiu orientat a la creació de riquesa i llocs de treball de qualitat i la generació d'oportunitats de desenvolupament sostenible que permeten als habitants actuals i futurs viure millor en el seu entorn.

La reivindicació del tren Dénia-Gandia és constant des de fa més de quatre dècades i té el suport unànime de tots aquells que treballem i vivim a les comarques de la Marina Alta i la Safor, un àmbit territorial que supera àmpliament els 350.000 habitants a l'hivern i arriba a quintuplicar aquesta xifra en els mesos turístics.

A través dels anys, s'han realitzat manifestacions, trobades, reunions a diferents nivells i fins i tot, per part de les administracions, diversos estudis sobre aquest tema, sense que de moment cap d'aquestes accions haja aconseguit culminar, lamentablement, en la redacció d'un projecte seriós.

Algunes de les raons que fan que ens manifestem públicament i de manera clara en defensa de la connexió ferroviària Dénia-Gandia, per a totes les Comarques Centrals, però específicament per a la Marina Alta, i en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'Agenda 2030 són les següents:

Estratègia i vertebració territorial: El tren una infraestructura necessària i imprescindible, encaminada a vertebrar el territori i que aporta un valor logístic extraordinari, atés que en un futur permetrà que la Marina Alta tinga accés directe al Corredor Mediterrani. A més, és un mitjà de transport sostenible i de caràcter essencial per a les necessitats territorials de les províncies de València i Alacant, àrees densament poblades però que pateixen d'un lamentable i crònic aïllament, fruit en part de l'infrafinançament autonòmic.

Canvi de paradigma econòmic: A la Marina Alta vivim principalment del turisme. La pandèmia de COVID ha ferit potser de mort a moltes empreses d'aquest sector, deixant a centenars de persones en atur. La indústria, en canvi, ha demostrat ser un sector més estable, però precisa de bones comunicacions viàries per a atraure inversions que promoguen el seu desenvolupament. En aquest context, el tren és una necessitat. I no únicament la indústria. Una millor vertebració territorial obriria noves oportunitats de negoci per a pimes i autònoms de la zona en diferents sectors, incloses les que depenen del turisme, amb el que s'aconseguiria crear en el curt, mitjà i llarg termini un clima propici per a la creació d'ocupació de qualitat i sostenible en el temps.

Major salut i benestar: Resulta obvi que una bona comunicació amb transport públic, com és el tren, reduiria els desplaçaments en vehicles particulars, la qual cosa redundaria en una millora substancial de la qualitat de l'aire. Cal ressaltar que la Marina Alta, i encara malgrat la pandèmia, és un territori de recepció de turistes nacionals i internacionals, als qui se'ls facilitaria també l'arribada a destinació descongestionant així altres vies i reduint en temporades altes els desplaçaments per carretera i, per tant, la sinistralitat.

Igualtat d'oportunitats: Disposar d'un transport públic i econòmic facilitaria l'accés d'alumnes/us de la Marina Alta a l'Ensenyament Superior, en connectar de manera eficient amb altres ciutats que disposen de centres universitaris com Gandia i València. En l'actualitat, els nostres joves es veuen obligats en la majoria de casos a llogar pisos, la qual cosa augmenta substancialment les despeses de les famílies. En moltes ocasions això provoca que les famílies renuncien al fet que les seues filles/us seguisquen avant amb els seus estudis per motius econòmics. En facilitar l'accés a l'educació, modernitzar les infraestructures i promoure la implantació de noves indústries, es reduiria la desigualtat social.

Connexió més segura i sostenible amb les Balears: La implantació del transport ferroviari posaria a l'abast de centenars de milers de ciutadans un mitjà de transport segur, assequible, accessible i sostenible, d'acord amb els ODS de l'Agenda 2030, i no únicament per als seus desplaçaments terrestres. Atés que la capital de la Marina Alta, Dénia, és zona de trànsit cap a les Illes Balears, la connexió ferroviària milloraria substancialment també la connexió de la resta de la península amb les illes.

Desincentivación dels combustibles fòssils: Això és únicament possible a la Marina Alta si es compta amb una alternativa viable i eficient al vehicle privat. Un mitjà de transport col·lectiu, com és el tren, és l'única alternativa viable i eficient per a aconseguir aquest objectiu sense provocar cap minvament en la qualitat de vida dels ciutadans, sinó tot el contrari.

Aliances per a aconseguir objectius: La Unió Europea, segons ha deixat palesa en la formulació de l'Agenda 2030, prioritza aquelles inversions en les quals molt diversos sectors públics i privats s'uneixen per a aconseguir objectius comuns que tinguen un adequat encaix en els postulats dels ODS. Per tant, una col·laboració públic-privada per a la posada en marxa d'una infraestructura tan important per al nostre territori com és el tren Dénia-Gandia, que té tan alt grau de consens social, polític i econòmic, i compleix de manera escrupolosa amb el recollit en els ODS, -segons ha quedat recollit en el present document- és molt possible que aconseguira finançament a través de Fons Europeus per a la seua execució i posada en marxa.

<<< Tornar a la portada