Baleària i Telefónica desenvolupen un projecte de cobertura marítima pioner a Espanya amb 5GSA
Baleària i Telefónica han desenvolupat un projecte de connectivitat 5G en trajectes marítims amb l'aplicació d'aquestes comunicacions al fast ferri Eleanor Roosevelt en el trajecte de Dénia a Eivissa. Aquesta iniciativa, una de les primeres del món, utilitza la solució 5G Ship to Shore que consisteix a proporcionar comunicacions 5G amb antenes tant en la costa com en els vaixells que es troben navegant a una distància de fins a 100 km. de la riba.
L'objectiu és proporcionar una sèrie de serveis per al funcionament del vaixell com a enviament de dades, connectivitat per a les infraestructures del vaixell, diagnòstic i telecontrol, etc. amb unes comunicacions de baixa latència més eficients que les solucions satel·litàries actuals.
En aquest pilot Telefónica España ha emprat una xarxa 5G SA (Estand Alone) d'última generació amb una cobertura en la banda de 700 MHz per a obtindre el màxim abast. En aquesta cobertura s'ha habilitat una configuració específica de les antenes per a comunicacions de llarga distància anomenada Esteneu Cell Range, provada per primera vegada en 5G SA i que requereix a més d'emplaçaments d'antenes en altures superiors a 150 metres sobre el nivell de la mar per a solucionar la curvatura terrestre. Per a maximitzar l'abast, els vaixells compten a més amb antenes d'alt guany col·locades en la coberta superior.
Aquesta infraestructura està interconnectada amb un sistema que en el futur podrà agrupar de manera transparent totes les comunicacions del vaixell (4G, 5G, satèl·lit, etc.) com si fora una única connectivitat securizada d'extrem a extrem, per a major simplicitat, i un programari de monitoratge i gestió sures.
Tal com ha destacat Leonor Ostos, gerent d'Innovació de Telefónica España, "aquest projecte suposa un pas més en les comunicacions futures per a infraestructures marítimes. Les necessitats de connectivitat costanera són molt superiors del que un poguera pensar i no paren de créixer. Des de vaixells de passatgers, mercants, guardacostes, serveis de rescat, etc. fins als futurs vehicles no tripulats o USVs (els "drons de la mar"), on el telecontrol serà fonamental per a operar. En aquest cas, hem desplegat unes comunicacions 5G SA amb baixa latència, sobre la qual es podria generalitzar l'ús de tecnologies d'última generació com són algorismes d'intel·ligència artificial de cara a per exemple l'automatització de rutes, la presa de decisions en temps real o el tele-pilotatge automàtic".
Amb la seua participació en aquest projecte, Baleària reforça el seu interés en la innovació i l'explotació de noves tecnologies. "L'aplicació de la connectivitat 5G en un model de Ship to Shore permetrà al vaixell accedir a informació actualitzada sobre passatgers i operatives i als equips de terra disposar de la telemetria necessària per a poder monitorar i prendre decisions en temps real", assenyala Francisco Abril, director d'Infraestructures de TU de Baleària. "Est pilot obri les portes a la reducció de la bretxa de connectivitat que pateixen actualment els usuaris de transport marítim. Amb un abast de 100 km des de l'antena fins al vaixell, aquesta tecnologia fa tècnicament viable la creació d'un corredor marítim 5G que permeta una connectivitat ininterrompuda, de baixa latència i d'alta velocitat, en rutes com Dénia - Eivissa o Eivissa-Palma", conclou.