Baleària construeix el primer vaixell elèctric de 0 emissions en les estades i aproximacions en port amb ús experimental d'hidrogen
Baleària ha presentat en FITUR la construcció del primer ferri elèctric de passatge i càrrega lliure d'emissions contaminants en les estades i aproximacions a port. Es tracta d'un nou concepte de vaixell destinat a la ruta Eivissa-Formentera que, a més de promoure un viatge més ecoeficient i sostenible, comptarà amb un laboratori de proves per a l'ús d'hidrogen verd.
El nou vaixell, que s'està construint en les drassanes Armó de Vigo, serà el primer amb zero emissions en les entrades, eixides i estades en les dàrsenes d'Eivissa i Formentera, gràcies a la instal·lació de bateries elèctriques que es recarregaran durant la travessia. A més de permetre l'ús de bateries en port, el sistema de propulsió dièsel-elèctric permet millorar el rendiment de propulsió i reduir les emissions i sorolls, alhora que els manteniments. El ferri, que connectarà les Pitiüses en una hora, permetrà millorar la qualitat de l'aire en els ports i voltants reduint un 80% les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle respecte a la resta de vaixells que operen aquesta ruta.
"Aquest vaixell suposa un salt important i per a nosaltres té un component emocional, ja que malgrat ser xicotet i senzill aspira a ser el més sostenible de la flota, en ser elèctric i incorporar la tecnologia de l'hidrogen de manera experimental", ha destacat el president de Baleària Adolfo Utor, que també ha recordat que serà un vaixell fonamental per a subministrar els serveis essencials a Formentera.
La presidenta del Govern Balear, Francina Armengol, ha agraït a Baleària la seua implicació en projectes vinculats a l'hidrogen i el treball compartit entre l'Administració i els agents socials i econòmic per a avançar "a construir unes Balears que siguen més competitives, més innovadores, econòmicament més diverses i, sobretot, més resilients, més adaptades al canvi climàtic i molt més sostenibles".
Dissenyat per a gaudir del viatge
Des del punt de vista dels passatgers, s'està treballant en un disseny que prevalga les acomodacions exteriors, enfocat principalment per al mercat d'estiu, amb terrasses a diferents nivells on es podrà gaudir de les vistes a la mar durant la travessia i amb serveis enfocats al plaer de viatjar: zones chill out, un gran bar amb espai per a DJ i una zona de dutxes per a refrescar-se. El ferri tindrà una capacitat per a 350 passatgers.
Quant al transport de mercaderies, el celler podrà transportar fins a 14 camions. El vaixell serà double ended, és a dir, operatiu tant per proa com per popa, la qual cosa agilitarà les operacions d'embarcament i desembarque i les maniobres en port. Està previst que comence a operar l'estiu de 2023. El vaixell tindrà 83 metres d'eslora i 15 de manga, i podrà navegar a 12,5 nusos.
Laboratori d'hidrogen verd
A més, el vaixell serà un laboratori de proves per a l'ús de l'hidrogen verd. En ell s'instal·larà una cel·la de combustible d'hidrogen comprimit de 100 KW, la de major capacitat que existeix actualment, per a dur a terme una experiència pilot en l'ús d'aquesta energia més ecoeficient, que podria arribar a usar-se per al consum elèctric de bord. "El nostre objectiu és usar aquest vaixell com a laboratori de proves a petita escala per a aprendre sobre aquest combustible i aplicar aquests coneixements en el llarg termini, quan es preveu que estiga disponible un sistema de magatzematge més madur i estable que l'actual hidrogen comprimit", ha destacat el president de Baleària, Adolfo Utor. La naviliera participa també en el projecte europeu Green Hysland, l'objectiu del qual és convertir Mallorca en el primer hub d'hidrogen verd del sud-oest d'Europa.