Benitatxell regularà l'accés a la Cala del Moraig amb mesures per a preservar el seu entorn
Benitatxell ha avançat un pla per a regular l'accés a un dels seus espais naturals més preuats: la cala del Moraig i tot l'entorn natural del LIC Penya-segats de la Marina. Una àrea en la qual l'augment considerable de visitants ha posat en perill el seu equilibri natural. Per a pal·liar el descontrol i la massificació dels últims anys donada la bellesa paisatgística de la zona i la repercussió en mitjans de comunicació i xarxes socials, la solució que proposa l'Ajuntament és rotunda i decidida: establir un modern sistema de control de vehicles que evite la sobrecàrrega i la degradació de l'entorn i, al mateix temps, fomente l'estalvi energètic i la reducció d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle.
En aquest projecte porta treballant l'equip de govern prop de dos anys, des que al juny de 2020 es va aprovar en sessió plenària la memòria del ‘Projecte de control d'accessos de la cala del Moraig’. La iniciativa compta amb una subvenció amb fons europeus de 252.685 euros.
Una vegada conclosos els tràmits de la redacció del projecte (a càrrec de la companyia Pmus & Civil), la licitació i l'adjudicació de l'obra, s'iniciaran els treballs per a implantar aquest nou sistema, que s'ha presentat aquest dimecres mitjançant una assemblea pública a la qual han acudit veïns i veïnes de Cimera del Sol. L'obra, adjudicada a l'empresa MOA (Mediterrani d'Obres i Asfalts S.A.) per 651.206,15 euros (IVA no inclòs), donaran inici aquest mateix dilluns i s'espera, si tot va segons el que es preveu, que estiguen acabades per a la temporada estival.
RESERVA DE PÀRQUING
L'eix principal d'aquest projecte és el sistema de control de vehicles que s'establirà en la part superior de la cala, just abans de l'entrada a l'actual zona d'aparcament. A partir d'aquest punt, els visitants únicament podran accedir de manera per als vianants, a excepció dels vehicles autoritzats (emergència, transport públic, salvament marítim, etc.).
Una càmera amb lectura de matrícula i sensors identificarà a tots els vehicles que vagen a accedir a la platja. Des d'aqueix moment quedaran registrats en una plataforma municipal expressa per a la gestió d'aquest sistema. Per part seua, els usuaris podran descarregar una App per a la reserva prèvia de places i autoritzacions que inclourà plataforma de pagament. A més, el sistema també tindrà màquina expenedora de tiquets.
Per a aconseguir un dels objectius principals del projecte, que és fomentar l'estalvi energètic i la reducció d'emissions, es vol evitar que els vehicles privats es desplacen quan l'entorn està complet. Per aquest motiu, es dotarà als usuaris d'informació en temps real sobre l'ocupació, ja siga des de l'aplicació web i mòbil, o mitjançant panells informatius en els principals itineraris d'accés.
Això evitarà desplaçaments en cas no haver-hi disponibilitat, o obligarà a triar un mètode de desplaçament alternatiu, com l'autobús, llançadora que ofereix de manera gratuïta l'Ajuntament. Aquesta aplicació també permetrà realitzar reserves d'estacionament, de manera que els usuaris puguen programar la visita i tindre garantida la seua plaça.
Hi haurà més d'una vintena de places reservades per als veïns i residents del municipi, els qui, prèvia sol·licitud, quedaran exempts de pagament. Es permetrà també la gestió d'accessos temporals prèvia sol·licitud en la plataforma. Tot aquell vehicle registrat pel lector de matrícules que manque d'autorització podrà ser sancionat. A més, en tot moment, s'autoritzarà l'accés de vehicles per un temps determinat que permeta la descàrrega o recollida de visitants. Passat aquest temps, si el vehicle no ha sigut identificat en l'eixida ni ha realitzat el pagament de l'estacionament, es generarà una proposta de sanció.
SENSORS AMBIENTALS
L'actuació inclou la instal·lació d'un total de 6 panells informatius en diferents punts estratègics (entrada i eixida de la cala, accés per als vianants, nucli urbà i els principals vials d'accés des dels municipis confrontants) en els quals s'anunciarà el nivell d'ocupació de la cala, per a evitar desplaçaments innecessaris si es registra un ple. En el cas de disponibilitat de places, els panells indicaran el nombre de vacants disponibles, la qual cosa permetrà un ús racional i descongestionat de l'entorn natural.
L'estacionament constarà de 320 places per a vehicles (152 en línia, 83 en oblic i 71 en bateria) 10 places per a vehicles de persones amb mobilitat reduïda, 4 places per a vehicles elèctrics i 10 places per a motocicletes. També hi haurà àrea per a bicicletes.
Una altra de les actuacions per al control de les emissions de contaminació serà la implementació de sensors ambientals que permetran avaluar les condicions de l'aire. A més, també registraran les condicions ambientals com a temperatura i humitat.
MILLORA DE L'ENTORN
L'obra inclou a més la millora de les carreteres d'accés i la redistribució del trànsit. Així doncs, es repararà el paviment en algun dels trams més deteriorats, i es projectarà una mini rotonda en la intersecció de la zona Alzines amb la finalitat de regular el trànsit, augmentant la seguretat viària.
La carretera de la Cala del Moraig passarà a ser de sentit únic en l'últim tram, concretament des de l'accés esmentat d'Alzines fins a la zona de l'actual pàrquing. Per tant, aquest tram només serà d'accés a la cala, sent l'eixida dels vehicles per la Travessia. Aquest canvi permetrà tindre un accés més controlat a la cala, ja que l'entrada i l'eixida tindrà un solo itinerari. A més, a l'ésser de sentit únic, s'afegiran noves zones d'aparcament, tant en línia com en oblic. De la mateixa manera, la Travessia de la Cala del Moraig també passarà a ser de sentit únic, i s'afegiran noves zones d'aparcament en línia.