Cap de Barbaria, el nou ferri elèctric que Baleària incorporarà el pròxim estiu a la línia Eivissa-Formentera

  • Cap de Barbaria, el nuevo ferry eléctrico que Baleària incorporará el próximo verano a la línea Ibiza-Formentera
  • Cap de Barbaria, el nuevo ferry eléctrico que Baleària incorporará el próximo verano a la línea Ibiza-Formentera
  • Cap de Barbaria, el nuevo ferry eléctrico que Baleària incorporará el próximo verano a la línea Ibiza-Formentera
  • Cap de Barbaria, el nuevo ferry eléctrico que Baleària incorporará el próximo verano a la línea Ibiza-Formentera
  • Cap de Barbaria, el nuevo ferry eléctrico que Baleària incorporará el próximo verano a la línea Ibiza-Formentera
  • Cap de Barbaria, el nuevo ferry eléctrico que Baleària incorporará el próximo verano a la línea Ibiza-Formentera
  28/09/2022
L'avarada i bateig d'aquest vaixell, amadrinat per l'atleta de Formentera Andrea Romero Escandell, s'ha dut a terme en les Drassanes Armon Vigo El ferri amb emissions zero en port tindrà capacitat per a 390 passatgers i 240 ml de càrrega i garantirà el transport de mercaderies a Formentera

Baleària ha botat aquest dimecres el Cap de Barbaria, el primer ferri elèctric d'Espanya de passatge i càrrega amb emissions zero en les estades i aproximacions a port. El ferri ha tocat aigua per primera vegada en Drassanes Armon Vigo, on està sent construït, en un acte que ha inclòs el bateig del vaixell.
    "L'avarada d'un vaixell és sempre un moment molt emocionant, i en aquest cas és encara més especial; es tracta d'un ferri elèctric que suposarà un nou concepte de viatge entre Eivissa i Formentera, més sostenible i ecoeficient, enfocat al gaudi de la travessia, i alhora fonamental per al subministrament de mercaderies a Formentera", ha assenyalat el president de Baleària, Adolfo Utor, durant el transcurs de l'acte. També ha destacat que aquest vaixell elèctric i preparat per a incorporar l'ús d'hidrogen de manera experimental "serà el més sostenible de la flota".
    Laudelino Alperi, copresident de Drassanes Armon, ha expressat el seu orgull de continuar contribuint al creixement de Baleària amb solucions cada vegada més innovadores i sostenibles amb el medi ambient, i la il·lusió de veure operar aquest nou vaixell avantguardista. "Encara tenim molta faena per davant, però anem pel bon camí, col·laborant d'una forma eficient entre tots els implicats en el projecte”.
    La padrina del vaixell, l'atleta formenterense Andrea Romero Escandell, ha dut a terme el clàssic trencament d'una botella de cava contra el casc després del bateig. L'esportista, una de les grans promeses de l'atletisme nacional, ha agraït la seua elecció com a padrina, que entén com un reconeixement al seu "esforç i constància" a nivell professional i als seus valors com a persona que estima Formentera: "Aquest vaixell suposarà un mètode més sostenible per a l'illa, el nostre ecosistema i les nostres aigües. Sens dubte, marcarà un abans i després. Em sent orgullosa de ser part d'aquest nou projecte".
    En l'acte també han intervingut la tinenta d'alcalde de Vigo, Elena Espinosa, i la delegada de la Xunta de Galícia a Vigo, Marta María Fernández-Tàpias.
    Està previst que el ferri comence unir Eivissa i Formentera en una hora a principis d'estiu de 2023, amb una navegació lliure d'emissions en els ports, gràcies a la seua propulsió elèctrica. El vaixell comptarà amb un sistema d'emmagatzematge d'energia, amb bateries de liti d'última generació que li permetran tindre una autonomia de 12 h en port, així com una presa de connexió a terra de cold ironing. La planta elèctrica del vaixell tindrà un sistema de gestió intel·ligent per a optimitzar en tot moment el seu ús i millorar la seua eficiència. Durant totes les fases d'aproximació, maniobra, amarrament i estada a port el vaixell no emetrà gasos contaminants a l'atmósfera i, per tant, representarà una millora substancial per a la qualitat de l'aire respecte als vaixells que actualment operen en la ruta. El vaixell té 82 metres d'eslora i 15,5 de manga, i podrà navegar a fins a 14 nusos.

TRANSPORT DE MERCANCIES

    El Cap de Barbaria garantirà el subministrament de productes essencials a Formentera, ja que substituirà a l'actual ferri exclusiu de càrrega de la naviliera. Baleària ha tingut en compte assegurar la seua operativitat en qualsevol condició meteorològica. El celler del vaixell, amb una capacitat de 240 metres lineals de càrrega, pot albergar fins a 14 camions. El disseny operatiu per proa i popa (double-ended) agilitzarà les operacions d'embarcament i desembarque, mentre que la propulsió elèctrica azimutal de 360 graus facilitarà les maniobres en port; tots dos elements compensaran la seua velocitat economitzada. Gràcies a aquesta tecnologia i el seu disseny optimitzat dut a terme per Cotenaval, el Calp de Barbaria serà el vaixell amb menor consum i emissions de la flota de la companyia, mantenint la capacitat de càrrega que requereix la ruta.

EL PLAER DE VIATJAR

    L'habilitació i el disseny arquitectònic exterior del Cap  de Barbaria ha sigut a càrrec de l'empresa de disseny i habilitació naval Oliver Design. Aprofitant que es tracta d'una ruta curta i amb bon temps, s'han prevalgut els espais exteriors per a emfatitzar el plaer de viatjar entre les dues illes, gaudint de l'entorn natural durant la travessia. Així, amb una capacitat per a 390 passatgers, en la coberta superior hi haurà una zona chill out equipada amb sofàs i hamaques de disseny i protegida del sol per carpes, amb un gran bar en el centre. En la coberta principal de passatge també hi haurà places exteriors més protegides. A més, inclourà ascensor entre les zones de passatge i garatge, per a comoditat dels passatgers.

LABORATORI EXPERIMENTAL D'HIDROGEN VERD

    L'objectiu de la naviliera és dur a terme una experiència pilot en l'ús de l'hidrogen verd, una energia descarbonitzada en la qual ja treballa en diversos projectes. El Cap de Barbaria començarà els seus serveis com H2 Ready, és a dir, preparat per a poder instal·lar un sistema d'hidrogen amb una cel·la de 200 kw, una capacitat d'emmagatzematge que permetria el seu ús durant 24 hores i el subministrament del 30% de l'energia requerida pel vaixell. Baleària pretén aprofitar el Cap de Barbaria com un laboratori de proves per a l'ús de l'hidrogen verd a petita escala. El propòsit és aprendre sobre aquest combustible en un projecte real i aplicar aquests coneixements en el mitjà termini, quan estiga disponible un sistema de transport i magatzematge més madur i estable que l'actual hidrogen comprimit.

<<< Tornar a la portada