El president de Ports de l'Estat posa a Baleària com a exemple per a baixar la petjada de carboni

  • El presidente de Puertos del Estado pone a Baleària como ejemplo para bajar la huella de carbono
  • El presidente de Puertos del Estado pone a Baleària como ejemplo para bajar la huella de carbono
  • El presidente de Puertos del Estado pone a Baleària como ejemplo para bajar la huella de carbono
  26/10/2021
La Generalitat anuncia una inversión de 88 millones de euros para sus puertos en los próximos cuatro años

La jornada sobre Economia Blava organitzada hui dimarts en Balària Port ha reunit els principals operadors i actors dels ports valencians i ha sigut aprofitada pel conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, per a anunciar un pla de ports a desenvolupar entre 2022 i 2025 que contempla una inversió de 88 milions d'euros. Al costat d'Espanya i a l'alcalde de Dénia, Vicent Grimalt, va participar en la clausura de la jornada el president de Ports de l'Estat, Francisco Toledo, qui va parlar entre altres coses del repte de baixar la petjada de carboni en el transport marítim, una cosa en la qual, va assenyalar, “Baleària és exemplar”.

La intenció de Ports de l'Estat és avançar-se als canvis que s'aveïnen, per la qual cosa fa una clara aposta per la seua digitalització (els anomenats Smart ports) i també per la reducció de la petjada de carboni al 50% en 2030. Francisco Toledo va parlar de la recuperació dels trànsits marítims i d'un moment d'optimisme per al sector, si bé el trànsit de passatgers -que amb la pandèmia va patir una caiguda del 87%- experimenta una remuntada més lenta i no aconseguirà els nivells anteriors fins a finals de l'any que ve. Va mostrar la seua preocupació per la concentració del trànsit transnacional en mans d'unes poques navilieres –“el gigantisme de vaixells va a més”, va dir- i es va referir també a la posició dominant d'Espanya en el trànsit de contenidors a Europa. El president de Ports de l'Estat va destacar així mateix el bon posicionament de la Comunitat Valenciana entre els ports espanyols i va qualificar al de Dénia com a “vaixell almirall” dels ports valencians.

 

Per part seua, el conseller Arcadi España va advocar per donar un major impuls als ports de la Generalitat Valenciana -35 en total- i va defensar la col·laboració públic-privada per a avançar en la seua recuperació i en la seua integració amb la ciutat. Es va mostrar partidari d'un model de ports oberts, accessibles i que siguen sinònim de progrés en ciutats que miren a la mar. Va lamentar que no hagen rebut l'atenció que es mereixen durant molts anys si bé en les últimes dues legislatures s'han incrementat notablement les inversions de la Generalitat, segons va dir. Al marge del seu valor econòmic, el conseller va ressaltar també un component emocional dels ports que va lligat a la identitat.

L'alcalde de Dénia va parlar també del binomi ports-identitat i de l'estreta relació entre aquests i les ciutats. Va qualificar de necessària la descentralització i gestió dels ports amb la participació de les ciutats, de línies d'actuació sostenibles i d'una economia blava neta, dinàmica i beneficiosa per als pobles costaners. Vicent Grimalt va posar el centre de formació professional Gent de Mar com a exemple d'integració entre el port i una ciutat “que no es pot entendre sense el seu port”.

Durant la jornada es va presentar el nou logotip de Ports de la Generalitat, organitzadora de l'acte.

<<< Tornar a la portada