El turisme gastronòmic a un clic
Investigadors de Gasterra-UA Dénia, en col·laboració amb Turisme Comunitat Valenciana, dissenyen un mapa de localització dels principals recursos del sector en el nostre territori
Que el turisme gastronòmic de la Comunitat València “gaudeix de bon estat de salut i és un sector en alça” és una de les conclusions a les quals han arribat els investigadors de la Universitat d'Alacant que durant quatre anys han elaborat l'estudi.
Gràcies a aquest treball, la informació sobre les activitats de turisme gastronòmic de la Comunitat Valenciana pot consultar-se, a un colp de clic, en un únic mapa web https://arcg.is/1eonw00
El mapa, que inclou restaurants, enoturismo, oleoturisme, pescaturisme, així com experiències gastroturísticas de tota índole, continua ampliant-se i actualitzant-se constantment, a l'ésser aquest un sector dotat de gran dinamisme.
La investigació és fruit de la col·laboració del Centre de Gastronomia del Mediterrani Gasterra UA-Dénia de la Universitat d'Alacant amb Turisme Comunitat Valenciana, la seua Xarxa Gastroturismo CV i la marca L’Exquisit Mediterrani. El treball s'ha desenvolupat a través del grup Gasturnomía de la UA, que lidera el geògraf i director acadèmic de Gasterra, Enrique Moltó.
Durant la presentació que va tindre lloc ahir en el CdT Marina Alta de Dénia, el secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer, va manifestar que “la gastronomia és un recurs clau del turisme de la Comunitat Valenciana. L'aposta de Turisme és ferma i tracta d'aconseguir a tots els agents i elements que la conformen, des de l'hostaleria al territori, representat pels productors, i els prestataris de serveis de diferent naturalesa: allotjaments, guies, cellers, etc. Sense descurar aspectes com la formació i la investigació, com posa de manifest el conveni amb Gasterra que permet realitzar estudis com el que hui es presenta.”
La degana de la Facultat de Ciències de la UA, Magdalena García Irles, va destacar que “assistim a l'evolució del fenomen del turisme gastronòmic i la universitat, que evoluciona amb la societat, ha apostat fa uns anys per formar en gastronomia als professionals que milloraran el sector en un futur. I també per la investigació en aquest camp, com és el cas del mapa que presentem hui.”
Segons l'alcalde de Dénia, Vicent Grimalt, “la innovació parteix del coneixement, no podem innovar si no coneixem el que som. El mapa de la cadena de valor és la fotografia del nostre present, que retrata els nostres recursos per a millorar en el turisme gastronòmic.”
En opinió de la directora de Gasterra, la professora Juana Jordá, “aquest és un projecte de diversos anys de col·laboració entre Turisme CV i Gasterra i pensem que tindrà una notable repercussió en el sector, introduint idees noves per al desenvolupament d'un turisme gastronòmic de qualitat. La col·laboració entre institucions és fonamental per a la innovació i el canvi en les maneres de fer les coses.”
Segons Floren Terrades, director de l'Oficina de la Innovació i la Creativitat de l'Ajuntament de Dénia, "una eina d'aquestes característiques permetrà un major coneixement de les cadenes de valor locals i ajudarà els destins a dissenyar productes turístics innovadors basats en la riquesa del seu patrimoni cultural i gastronòmic”. Terrades considera que, en disposar d'aquest mapa, “els ajuntaments i les comarques podran detectar oportunitats i definir estratègies de futur basades en la cocreación i el compromís dels seus agents amb el seu territori".
El director del projecte, el geògraf Enrique Moltó, va destacar que “hem desenvolupat un mapa de localització dels principals recursos de turisme gastronòmic en profunditat en sis comarques pilot i, en alguns casos, es mostren a nivell de tota la Comunitat Valenciana”.
Moltó va ressaltar del treball “l'estudi pilot de sis experiències de Crea-turisme, amb la tècnica del client misteriós, que han permés aprofundir en les bondats i defectes reals d'aquestes experiències, una cosa necessària per a plantejar millores en el futur”. Al seu judici, una de les principals conclusions que llança la investigació és “la coexistència de molts i variats recursos amb potencial, però amb la necessitat d'una major interacció entre ells. El camí està obert i és molt esperançador, però el mapa depén d'una constant ampliació territorial i casuístiques de cara al futur per a mantindre la seua utilitat.”
Moltó va agrair l'esforç desenvolupat als membres de l'equip Gasturnomía: “els professors Arturo Jiménez Rodríguez, Antonio Romero, Elisa Rico Cánovas, María Hernández Hernández i Javier Martí Talavera” Igualment va destacar “la labor realitzada pels estudiants de grau de Gastronomia i Arts Culinàries de la UA en pràctiques, que han fet diferents tasques de suport.”
L'opinió d'associacions i productors
Després de la presentació va tindre lloc una taula redona amb participació de representants d'associacions empresarials, hoteleres, hostaleres, guies turístiques, cellers i productors.
En opinió de Reme Cerdà, secretària general d'AETHMA, associació que representa a 400 hotels i restaurants de la Marina Alta, “des del principi ens impliquem en aquest projecte perquè vam veure la importància de disposar d'un mapa que reflectira la informació gastronòmica en un únic document. Hem de conjuminar esforç per a dirigir-nos tots a un punt comú.”
Segons Rosario Donderis, gerent de CREAMA, “des que es va crear el consorci, en el nostre ADN portem la cooperació i és aquest és un dels factors d'èxit dels nostres projectes. El treball en xarxa és fonamental, però no sempre fàcil. A vegades, en aquests projectes col·laboratius no es veuen resultats immediats i és complex crear sinergies, per exemple, entre els agricultors quan moltes són explotacions xicotetes. No obstant això, des de la pandèmia, es veu més clara la necessitat de treballar de manera conjunta i la importància de totes les baules de la cadena. El futur és aqueix.”
Per a Vicent Martín, representant del projecte Bancalet de Dénia Ciutat Creativa de la Gastronomia de la Unesco, “el mapa de la cadena de valor és un treball inabastable, perquè hi ha molt de producte amb gran potencial turístic en el nostre territori, però cal treballar integrant el producte local i de proximitat en aquesta cadena de valor. El turista que ens visita inevitablement ha de menjar, depén de nosaltres oferir-li, orientar-li i transmetre-li tot allò que som i que tenim.”
En paraules de Mara Bañó, propietària del celler Els Freses, “vivim en un lloc privilegiat, de moltíssima riquesa gastronòmica. No fa falta crear un relat, només hem de contar la nostra història. Per exemple, a la comarca de la Marina Alta, en el jaciment de L’Alt de Benimaquia, es troba l'almàssera més antiga d'Europa i encara no l'hem comptat. Hem de custodiar i posar en valor el nostre territori, en això estem treballat, però el pas que ens falta donar és el de la divulgació.”
En la seua intervenció Esther Llorach, de l'empresa Explora Maestrat, creadora d'experiències turístiques, ha ressaltat que “el producte gastronòmic abasta moltes qüestions: l'art, la història, la botànica… Es tracta d'oferir al visitant una experiència global, completa. Es pot construir un relat, a partir de la floració de la cirera, de la carxofa o la taronja. Podem construir un guió, per exemple, en el cas de l'ametla, sobre la seua producció, la seua història, varietats tan nostres com la marcona, els productes en els quals s'utilitza, com el torró. A vegades no valorem això perquè ho tenim molt pròxim, però les persones que ens visiten sí que ho fan.”