L'hostaleria es dóna un respir amb un estiu comparable al de 2019

La hostelería se da un respiro con un verano comparable al de 2019
  21/08/2021
El sector turístic confia que setembre siga un bon mes i poder allargar la temporada

Passat l'equador de l'estiu, el sector hostaler de la Marina Alta no pot més que reconéixer que la temporada està sent molt bona. No hi ha més que eixir al carrer i visitar els principals municipis turístics de la comarca -també els d'interior- per a veure que hi ha gent i que el turista es mou. Hi ha ganes d'eixir, de gaudir de les platges i de la naturalesa, de menjar fora de casa i conéixer coses noves. Encara que sense xifres oficials, però havent tantejat al sector, es manegen dades similars als de 2019, quan encara ningú imaginava el que se'ns anava a vindre damunt i hi havia una clara tendència a l'alça en pernoctacions, despesa i volum de negoci. Fins i tot en alguns establiments la cosa ha anat millor. Falta ara arrodonir la temporada, que es mantinga la tendència a la baixa en els contagis i que el temps acompanye. L'any ha sigut molt dur i l'hivern és llarg.

            Sens dubte, el sector turístic s'ha vist beneficiat de l'avanç en el ritme de vacunació, com s'apunta des de l'Associació d'Empresaris d'Hostaleria i Turisme de la Marina Alta (AEHTMA). Juny i juliol han sigut mesos bons i agost, com sempre, s'emporta la palma. No hi ha no obstant això que llançar campanes al vol, és clar, perquè cal compensar les pèrdues que s'arrosseguen des de març de 2020 i pensar en el que puga vindre, adverteix l'associació.

            Els hostalers creuen que la cosa podria haver anat encara millor si no s'haguera perdut un torn en els sopars amb l'avançament de l'hora de tanca. Si abans podien fer dos torns -el primer en general amb clients estrangers, per allò que sopen més prompte, i el segon amb espanyols, acostumats a sopar tard i allargar la sobretaula-, ara solament poden fer un. I damunt amb menys taules -per allò de les distàncies- i l'aforament en interiors al 50%.

Organitzar-se en aquestes condicions és complicat, també per a terrasses xicotetes, i més encara quan el nombre de reserves cancel·lades es dispara. El més bo és que igual que s'anul·la es reserva -és a dir, arriben de seguida reserves noves-, però el dolent és que a vegades no és possible reorganitzar el menjador o la terrassa per la capacitat i les distàncies entre taules.

Des d’AEHTMA s'ha plantejat buscar alguna APP o sistema de digitalització per als restaurants associats que implique el pagament d'un senyal o avançament quan es fa la reserva, com ocorre en molts hotels o allotjaments turístics. “Hi ha gent que reserva en diversos llocs i anul·la a última hora”, precisa la gerent de l'associació, Reme Cerdà, “la qual cosa suposa un problema per a tornar a quadrar les taules en el restaurant”. Amb aquesta eina, que alguns restaurants ja han posat en marxa pel seu compte, seria més fàcil optimitzar els recursos i confirmar les reserves

L'altre gran problema al qual fa front el sector és el tancament de l'oci nocturn, que està funcionant amb un horari molt reduït i donant servei d'hostaleria.

Amb tot, l'estiu està sent un baló d'oxigen per a un sector que ha demostrat amb escreix la seua capacitat de resiliència i adaptació a situació més que delicades. “Veiem el futur esperançador, amb optimisme”, diu Cerdà, “però sense oblidar-nos del que deixem darrere”. Subratlla el gran esforç que han fet els associats per a complir la normativa i les dures condicions en les quals s'ha estat treballant. Per a setembre, es prepara una campanya amb el patrocini de la Costa Blanca que es farà arribar a tot el territori espanyol i també a alguns països de l'estranger. L'anomenada al visitant es fa amb la frase Busca'm a Dénia, una invitació a descobrir i visitar una ciutat que té ja les mires posades en el D*NA i el Concurs de la Gamba Roja. Però tot això, per a quan passe la calor.

<<< Tornar a la portada