La Marina es cuina a les escoles

  • La Marina se cocina en los colegios
  • La Marina se cocina en los colegios
  • La Marina se cocina en los colegios
  • La Marina se cocina en los colegios
  04/06/2022

Tres centres educatius participen en un projecte de  foment dels hàbits alimentaris saludables i de recuperació de les tradicions culinàries

 

De la mateixa manera que mengem per salut i per plaer i d’acord amb uns hàbits alimentaris, és important què mengem i amb qui ho fem. Serà el mateix menjar un aliment de temporada, que ha madurat suficientment i ha sigut collit en el moment precís, que un que no hem deixat créixer? Serà el mateix menjar sols, mirant la tableta o el televisor que fer-ho en companyia de la família, conversant i compartint el que ens ha passat al llarg del dia? Serà el mateix oferir els menuts carlota i cogombre en forma de crudités per fer una picaeta que posar-los-els en amanida? Sobre estes i altres coses semblants es pretén fer reflexionar a les famílies i els escolars que han participat en un projecte experimental per ensenyar a cuinar i aprendre a menjar gaudint d’una alimentació nutritiva, saludable, saborosa i sostenible. El referent d’esta proposta no és altre que la cuina tradicional de la Marina Alta, fruit d’una cultura gastronòmica de proximitat i compromesa amb el territori.

            El projecte, nascut del D*na Fòrum de 2019, es va llençar a tots els centres educatius de la comarca. Tres escoles –els CEIP Cervantes i Pou de la Muntanya de Dénia i el de La Xara- es pujaren al carro d’una iniciativa que no pretén altra cosa que recuperar la cuina tradicional promovent els hàbits alimentaris i gastronòmics propis de la dieta Mediterrània i que, al mateix temps, subratlla el paper dels sistemes agroalimentaris locals i la necessitat de promoure una cuina i una gastronomia de proximitat des dels paràmetres de l’agroecologia i l’ecogastronomia.

            Els tres centres educatius, que dilluns faran la posada en comú de les conclusions d’este programa pilot, han treballat en esta línia amb l’alumnat de tercer i sisè de Primària, segons casos, incloent en la programació del curs activitats compatibles amb els seus projectes curriculars. S’ha donat també participació a les famílies, que esta mateixa setmana han participat en un taller denominat Del Sabor a la Salut. Com activitat comuna als tres centres, es va proposar l’elaboració d’unes vídeo-receptes, de manera que l’alumnat preguntara a algun familiar sobre un plat tradicional i el cuinaren junts, buscant a més informació sobre ell i compartint l’experiència en l’aula.

            De plats tradicionals s’ha parlat esta setmana en els tallers, que han estat impartits per Josep Bernabeu i María Tormo, de la Universitat d’Alacant, i Marisa Ballester i Adelia Vicente, del Centre Integrat Públic de Formació Professional Gent de Mar. Però també de les funcions dels aliments; la importància de seguir una alimentació variada, nutritiva, saborosa, que respecte el medi ambient i utilitze productes de temporada; el paper de les iaies i de les dones al llarg de la història en la construcció d’una alimentació saludable; de compartir tots els membres de la família les tasques d’elaborar els menús, fer el menjar o recollir la taula; de procurar-nos un rebost saludable i sostenible; de planificar les menjades i fer una llista de la compra; d’anar a comprar junts; de preparar més racions de les necessàries i guardar en el congelador per a un altre dia; de tirar d’imaginació en la presentació dels plats; de sorprendre els fills (i els fills els pares i mares) amb berenars, esmorzar o qualsevol altra proposta divertida que es pot acompanyar d’una noteta que la farà ‘irresistible’ i que, en molts casos, ajudarà a educar el paladar... Perquè el paladar, com allí es va recalcar, “s’educa” i mai no es pot donar res per perdut quan parlem de gustos i hàbits alimentaris.

            El llistat de les qüestions que es van abordar es faria llarguíssim. Ara bé, res millor que posar algunes coses en pràctica per assimilar-les millor. I així és va fer en l’esmorzar saludable que els participants van fer al menjador dels centres, amb presentacions originals i idees divertides.

            Dels resultats del projecte, denominat A l’escola, a casa, al carrer, cuinem la Marina i llaurem el futur, es farà una valoració posterior per tal d’analitzar i perfilar detalls de cara a noves edicions, segons ha explicat Josep Bernabeu, un dels coordinadors. S’ha plantejat com una proposta de treball a llarg termini que es vol fer extensiva a altres centres i que guarda similituds amb un projecte del CEIP Port de Xàbia, per la qual cosa es podrien sumar sinèrgies i fins i tot, apunta Bernabeu, arribar a crear una xarxa escolar de Centres Cuiners de la mà de la Conselleria d’Educació.

            De moment, el projecte ha començat a rodar amb la implicació de la Càtedra Carmencita d’Estudis del Sabor Gastronòmic de la Universitat d’Alacant, el centre Gent de Mar, el Cefire, el cuiner Pep Romany i el biòleg Miguel Ángel Civera, respectivament, comissari i redactor de les conclusions del D*na Fòrum 2019.

            Els participants en esta prova pilot s’enduen moltes coses a casa, entre elles el repte de menjar fent servir els cinc sentits a partir d’ara. Dilluns s’enduran també unes taronges de la varietat València, més tardana, i una bosseta amb llavors tradicionals de varietats hortofrutícoles valencianes que podran plantar a l’hort escolar o, si en tenen, al de casa. També el fullet que ha elaborat el Creama sobre les fruites i les hortalisses de juny, que els permetrà posar en pràctica allò de ‘de prop i de temporad

<<< Tornar a la portada