Els empresaris plantegen la creació d'un carril ràpid de bus elèctric entre Dénia i Gandia
El projecte contempla l'ús de vehicles amb una estètica similar al tramvia
Benito Mestre, president del Cedma: “Estem incomunicats i esta és una solució temporal”
‘Gandia-Oliva-Dénia. Smart Mobility Lab’ és el nom de la iniciativa que pretén unir la Marina Alta i la Safor amb el sistema d'autobús elèctric de trànsit ràpid. L'avantatge d'este bus és que transitaria per un carril exclusiu, per la qual cosa el trànsit no l'afectaria. A més, este tipus de vehicles té una estètica similar als vagons dels tramvies. La proposta es va presentar el dimarts durant un acte sobre mobilitat.
CEDMA i FAES, les dos organitzacions empresarials de la Marina Alta i la Safor, no renuncien al tren de la costa ni al tramvia però insistixen que, mentres es fan realitat estos projectes, cal donar una solució a la carència de comunicacions entre les dos comarques. Per això, han estat treballant en el projecte de l'autobús elèctric al costat d'Armando Ortuño, especialista en Territori i Medi Ambient, i el sociòleg Pau Caparrós. El president del CEDMA, Benito Mestre, ha assenyalat que “hem intentat adaptar-nos als temps i buscar una infraestructura que siga sostenible, més permeable i que fragmente menys el territori”. Mestre explica que és com “un tramvia elèctric però amb rodes, que va sobre una plataforma de formigó o d'asfalt, que pot estar paral·lela a la via verda, ja que molts ajuntaments de La Safor ja tenen eixa reserva viària des de fa molts”. Segons apunta, “en les trames urbanes on existisca la necessita que compartisca amb els vehicles pot fer-ho”. Al seu juí, “si som capaços que eixa infraestructura puga compatibilitzar amb la resta de vehicles i puga anar per una plataforma exclusiva alhora, crec que serà positiva”.
En la proposta també estan involucrats els ajuntaments per on passaria el bus elèctric ràpid. De fet, en la reunió de Gandia van estar alcaldes com el d'Ondara, José Ramiro. El president del CEDMA reconeix que cal perfilar la iniciativa i coordinar-la amb la Conselleria. Benito Mestre sosté que “estem convençuts que amb finançament privat es pot realitzar mitjançant una concessió, amb la qual cosa no aniria a càrrec dels pressupostos de la Generalitat, i que esta pague un cànon per l'ús”.
Quant a les infraestructures ferroviàries en les quals estan treballant les administracions, Mestre afirma que “el tren de la costa ni està ni se li espera. La realitat és que estem incomunicats i hem de solucionar eixa situació perquè estem en un desavantatge competitiu increïble”. Afig que el bus elèctric “és una solució temporal, que pot solucionar el tema i a més és un tipus d'infraestructura que fins i tot intracomarcalmente pot ser bona per a connectar la nostra comarca.
En la reunió va haver-hi una bona acceptació del projecte per part dels representants dels ajuntaments. No obstant això, l'alcalde de Gandia, José Manuel Prieto, va expressar la necessitat d'una “solució raonable basada en una aliança estratègica on la Generalitat i el Govern d'Espanya se senten amb els ajuntaments i els agents econòmics i socials per a definir un full de ruta que ens permeta connectar-nos a les noves infraestructures que vertebraran el territori”. Prieto va assegurar que existix el compromís del Govern Central i la Generalitat per a participar en una reunió que “permeta donar la solució definitiva a la connexió ferroviària entre Gandia i Dénia”.
El govern autonòmic, que ja coneix este pla promogut pels empresaris, sembla disposat a donar el seu suport.
Des de l'àmbit acadèmic, el professor Armando Ortuño, especialista en Territori i Medi Ambient, ha incidit en què “després de tants anys i tantes propostes, és imprescindible definir un sistema d'explotació que no sols contemple connexions de llarg recorregut, sinó que també vertebre estos 20 quilòmetres que ens separen de Dénia”. Així mateix, ha subratllat la importància de realitzar una “anàlisi financera per a determinar la viabilitat del projecte”, assenyalant que la col·laboració públic-privada podria facilitar la inversió necessària.
Pau Caparrós, sociòleg i CEO de Qualtionline, va comentar que “la proposta ferroviària és una solució a la mobilitat intercomarcal, però creem que el territori necessita solucions més àmplies, adaptades als diferents reptes del transport”.
El sistema d'autobús de trànsit ràpid està implantat en nombroses ciutats d'Espanya i d'altres països. L'ingrés als busos sol fer-se a través d'estacions on prèviament paguen els passatgers en lloc de realitzar el pagament a l'interior dels busos. Estes estacions solen estar construïdes en plataformes a nivell amb el pis del bus per a reduir el temps d'embarcament i facilitar l'accessibilitat als busos, especialment de persones discapacitades o de mobilitat reduïda.