Mirant la mar, somiem

  • Mirando al mar, soñamos
  • Mirando al mar, soñamos
  • Mirando al mar, soñamos
  • Mirando al mar, soñamos
  15/10/2024
L’escola Pou de la Muntanya durà a terme un projecte d’innovació i inclusió educativa

Medi ambient, esport, art, història i gastronomia a l’abast de tot l’alumnat del centre

 

L’escola pública Pou de la Muntanya, ha estat seleccionada, per la Conselleria d’Educació, com a centre que desenvoluparà, durant dos cursos, un projecte d’innovació i inclusió educativa sobre la mar. Amb aquest projecte es pretén obrir l’escola a la mar, així com aconseguir que l’alumnat conega a fons l’entorn privilegiat que ens envolta, les amenaces que el fan vulnerable i com es pot actuar per a protegir-lo.

Mitjançant el treball per projectes (Aprenentatge Basat en Servei), la gamificació i utilitzant les noves tecnologies, l’alumnat anirà descobrint l’ecosistema marí i la formació de les platges, així com la seua regeneració natural i artificial. Per a comprendre com és aquest ecosistema i com preservar-lo, l'escola comptarà, entre altres, amb la col·laboració del Laboratori Marí de la Universitat d’Alacant, l’Institut d’Ecologia Litoral, els pescadors del PÒSIT de Dénia, la fundació Migres, ornitòlegs de l’Institut d’Estudis Comarcals (IECMA), els tècnics del Parc Natural del Montgó i el Departament d’Educació Ambiental de l’Ajuntament de Dénia.

 

Riquesa cultural

La gastronomia, entesa com un dels grans valors que té la ciutat, tindrà protagonisme en el projecte. Durant els dos cursos es faran tallers de cuina i tasts per a totes les edats, parant atenció als plats tradicionals confeccionats amb els productes de la mar. L’objectiu és seguir conservant la riquesa cultural lligada al món de la mar i fomentar uns hàbits saludables. Alguns restaurants de Dénia ja han ofert la seua col·laboració, així com la Càtedra d’Estudis “Carmencita”, de la Universitat d’Alacant. També, la Confraria de Pescadors ha apropat l’alumnat a diferents sabors de la mar.

L'alumnat farà també un recorregut per la història de la ciutat i estudiarà com el port ha marcat i influenciat els seus habitants. “Saber d’on venim per saber on volem anar”, expliquen des del centre. Tècnics de l’Ajuntament de Dénia col·laboraran en el projecte guiant unes visites al Museu de la Mar.

Les activitats seran realitzades per tot l’alumnat de l’escola, des d’Infantil fins a Primària. Utilitzant metodologies participatives i col·laboratives, l’alumnat podrà expressar el que pensa i el que aprèn, fent ús de totes les maneres d’expressar-se possibles: el dibuix, la pintura, els escrits, la música, el cos...

El mateix alumnat ajudarà amb la difusió del projecte, fent de periodistes amb publicacions regulars a la pàgina web de l’escola, així com programes de caire informatiu i educatiu a la ràdio de l’escola: Ràdio Pou. “L’objectiu és que totes i tots sentim què podem aportar al grup, fent allò que millor se’ns dona. Conèixer les meues fortaleses per a oferir el millor de mi mateix”, apunten des de l’escola.

 

L’art i els esports

Amb la col·laboració de la Confraria de Pescadors, que proporcionaran els peixos, l'alumnat s’endinsarà en la tècnica japonesa del Gyotaku (estampació de peixos en paper). Es convidarà a artistes locals com Eugeni Llorca, que explicarà com s’inspira en la mar per a pintar. Coneixerà obres de pintura contemporànies, que utilitzen l’art per a provocar reflexions, com Mery Sales. Llegirà lectures relacionades amb la mar, com per exemple: Vint mil llegües de viatge submarí de Jules Verne, Moby Dick de Herman Melville, o Els grumets del cap negre, de Pepa Guardiola. I la biblioteca ampliarà el seu fons bibliogràfic amb obres relacionades amb la mar.

Un dels grans objectius serà fer gaudir l’alumnat dels esports de platja i dels esports nàutics, com ara el caiac, el pàdel surf, la vela o el rem... Per a fer-ho possible, es comptarà amb la col·laboració del Club Nàutic de Dénia i de l’Institut Historiador Chabàs.

Serà, com diuen des del CEIP Pou de la Muntanya, “una gran oportunitat per a somiar, de forma compartida, entre tota la comunitat educativa, perquè, com deia Maria Ibars: el llenguatge de les ones, és d’entendre universal”.

<<< Tornar a la portada