Notes que ixen del cor
Cada mare rebrà una composició diferent que incorporarà els batecs gravats durant l'embaràs
“La veu de la mare és el primer so que arriba al bebè quan està en la seva panxa” (Henar Delgado)
Totes les veus no sonen igual. Tampoc totes les melodies. Ni tots els cors. En l’Escola de Música Manuel Lattur han gravat els batecs dels cors de les mares embarassades que assisteixen al taller de cant prenatal i dels seus bebès amb la intenció de compondre una melodia que estrenya, més si cap, el vincle entre tots dos. Havia de ser relaxant i recollir un so que els fos familiar, com el de les ones de la mar. Perquè els bebès, no ho oblidem, viuen durant els nou mesos que estan en l'úter en un medi aquós. El resultat ha sigut un magnífic tema que pot ser treballat abans i després del part però que -i aquí ve el més sorprenent- incorpora en cada cas els batecs gravats durant l'embaràs. Una ‘Novena simfonia’ personalitzada que resulta especialment emotiva per a les mares i reconfortant per als fills.
Henar Delgado porta sis anys impartint el taller de cant prenatal. Ella és músic i membre de la plantilla de l’Escola de Música Manuel Lattur, des d'on l'any 2017 es va posar en marxa un projecte per a portar les classes de cant prenatal als centres de salut de la comarca. Aplica el mètode d'acompanyament a l'embaràs que va crear la francesa Marie Louis Aucher. Ha rebut formació específica amb Marie-Laure Potel i, sobre la veu en el part, amb la musicoterapeuta Esther Santiago.
La d'estos anys ha sigut per a ella una experiència gratificant. Perquè el que dirigeix és un taller en el qual es treballa la vocalització, la relaxació i la comunicació amb el bebè, moments en els quals afloren les emocions. Amb la rescissió del contracte amb Marina Salut, per la reversió de la sanitat de la comarca a la gestió pública, van cessar els tallers de Benissa i Dénia. L’Escola de Música Manuel Lattur va decidir aleshores incorporar-los a la seva oferta del curs i, per a donar-los un nou impuls, va sorgir la idea de compondre la melodia.
“Amb un doppler i una gravadora per a recollir els batecs del cor del bebè dins de la panxa comencem a fer”, explica Javier Pinto, compositor de la peça i director de l'escola de música. Hi havia dues coses que havia de tenir clares. A petició de la monitora del taller, la melodia havia de recordar-nos el bressolar de les ones de la mar i transmetre calma.
Per a Pinto, el treball no va ser fàcil. Incorporar els batecs del bebè a la melodia i aconseguir que hi hagués un bon acoblament entre l'un i l'altre va exigir un bon esforç. El so del cor del bebè a través dels auriculars és intens i li exigia parar constantment. “A les mares no els molesta”, explica, “però quan ho escoltes amb auriculars és com si estigueres dins de la panxa de la mare, et va donant voltes pel cap, com el bebè en la panxa”.
El projecte va arribar finalment a bon port i el resultat és una melodia “que transmet calma, serenitat i emoció”, assenyala el compositor, i que es converteix en un instrument tant en les classes pre part com una vegada nascut el bebè. Els bebès reconeixen la melodia i reaccionen, perquè “és una música que els tranquil·litza i que recorden de manera inconscient”, la qual cosa permet la connexió mare-bebè “i, sobretot, moments de relax a casa a través de la música, que en eixos primers moments de la vida es valoren molt”, afegeix Javier Pinto.
Les mares del taller de cant prenatal rebran a partir d'ara un pendrive com a obsequi amb la gravació de ‘La novena simfonia’, que es personalitzarà en cada cas afegint els batecs del cor de mare i fill. “Si totes les parelles tenen la seva cançó, la que formen una mare i el seu fill no podria ser menys”, apunta Maite Agulles, gestora cultural de l’Escola de Música Manuel Lattur.
Però aquí no queda la cosa. Henar Delgado es va proposar posar lletra a la melodia i es va posar a treballar en això. Si bé encara no l'ha presentada, accedeix a revelar que parla de cors, com no podia ser d'una altra manera. “Si cada mare posés lletra a la seva cançó, el vincle amb el bebè encara seria més estret”, explica. Ara bé, no és tasca fàcil i per això ella s'ha llançat a aquesta aventura, “la qual cosa no impedeix que cada mare, a partir de la seva melodia personalitzada, puga fer posar-li també la seva lletra”.
Cançons específiques
En el cant prenatal es treballa amb cançons específiques que, en general, com diu Delgado, “emocionen molt”. Cal entendre la cançó com una emissió de so que arriba i connecta amb el bebè. “La veu de la mare és el primer so que arriba al bebè quan està en la panxa, no la música, hauria de ser un so molt potent perquè li arribe abans”, indica. Perquè quan el bebè està en l'úter té molts sons al seu voltant. D'aquí la importància de potenciar i cuidar el vincle afectiu que es crea entre la mare i el bebè a través de la veu.
En els tallers es treballa la musculatura i el sòl pelvià, així com la meditació amb so. A més de la connexió mare-fill, entre els beneficis del cant prenatal se citen la millora de la respiració, la relaxació o l'ajuda en el part. Fins i tot, en alguns casos, ha afavorit els canvis de postura del bebè dins de la panxa de la mare. “De cara al part, tot és més senzill”, remarca Henar Delgado, “perquè el cant ajuda a una correcta respiració i s'emeten sons que creen endorfines que, com se sap, són un calmant natural”.
Cantar allibera hormones del benestar i pot disminuir els nivells de cortisol, reduint l'estrès. “Diuen que quan un canta el seu mal espanta”, afegeix la monitora de cant prenatal, “i és realitat”.
* Els tallers s'imparteixen els dimecres al matí i es pot acudir a ells tantes vegades com es desitge, amb un mínim de quatre setmanes. S'aconsella fer-ho millor en l'últim trimestre de l'embaràs.