L’Olimpíada Mecànica, alguna cosa més que aprendre
Pot ser qüestió de rapidesa, d’agilitat, de memòria... Tot juga. El que s’ha aprés a classe i les habilitats que cada equip puga demostrar. L’Olimpíada Mecànica ha convertit el taller d’automoció de l’IES Maria Ibars en alguna cosa més que el lloc on anar a aprendre. Durant una jornada, els estudiants de la família formativa han participat en una sèrie de proves pensades per fer-los posar en pràctica allò que han aprés a l’aula i, a més a més, gaudir d’una mena de gimcana on caldria destacar dos components: el lúdic i el social. Participar en estes simpàtiques olimpíades s’ha convertit en un element cohesionador, “que fa colla”, com diu Nuria Arenas, la cap d’estudis de formació professional del centre. De fet, i per l’experiència de l’any passat, assegura que per a l’alumnat “hi ha un abans i un després” de l’Olimpíada Mecànica.
La idea de fer unes proves relacionades amb les matèries que els estudiants donen en classe va sorgir el curs passat com alternativa a la impossibilitat de fer eixides, com les que se solien fer els dies abans de les vacances de Nadal, derivada de la pandèmia. No deixa de ser una manera “d’aprendre jugant”, diu Nuria Arenas. Ara bé, els equips poden assistir disfressats o amb una indumentària que els identifique i quan s’acaba alguna prova s’ha de fer alguna cosa més que li dona un puntet afegit de divertiment, com ara botar a la comba, fer ballar la trompa o dir un embarbussament. Les proves s’adapten als continguts curriculars de cada cicle i s’implica a professors de diferents assignatures i departaments. Així, pot haver una prova on s’han d’organitzar uns diagrames que fan referència als sis sistemes del motor i el seu funcionament; ara bé, les paraules estan en anglés. És una bona manera de familiaritzar-se i conéixer el vocabulari específic en un idioma diferent. El departament d’orientació organitza una prova on una part dels components de l’equip espera en una cadira que els altres vagen a llegir a una tauleta i aprenguen de memòria una sèrie de frases desordenades que hauran de repetir als companys a cau d’orella perquè les escriguen en un paper. Guanyarà l’equip que primer aconseguisca reproduir les frases per escrit i ordenar el text correctament. I així, una prova darrere l’altra, emparellar conceptes, buscar pistes, identificar l’any de fabricació d’uns vehicles, fer medicions... tot relacionat sempre amb la mecànica.
Tots els equips passaran per les 5 o 6 proves que s’han organitzat per a ells i hi ha premi per als guanyadors i algun més. El professorat agraeix la col·laboració de les empreses que han fet la donació dels premis, els logotips de les quals van estar exposats junt a un original arbre de Nadal fet de neumàtics durant la jornada olímpica.
En esta II Olimpíada Mecànica participen estudiants de la FP bàsica i dels cicles mitjà i superior d’automoció. La intenció del centre, explicava el director, Joanba Martí, seria fer partícip en un futur a altres estudiants del centre, amb continguts i proves específiques adaptades al seu material curricular. Nuria Arenas insisteix en el paper socialitzador d’este tipus d’activitats, “que serveixen per aprendre però també per conèixer-se, per fer amics”. Perquè com acabava dient el text d’una de les proves que es van fer dimarts pel matí “som éssers socials i la nostra existència està marcada per les relacions que establim en l’institut, en la nostra família, grups d’amics... Per això, no hem d’oblidar que la unió fa la força i JUNTS som millors”.