Dues dones i un mateix destí
Marges, el projecte que va unir a una física nuclear i una amant de la moda
La paradoxa que es presenta en tindre un treball que et confereix un alt nivell de satisfacció personal i professional, però sentir una inquietud indefinible que es va conformant a l'interior. Una cosa inexplicable després de tants anys de sacrifici i ardu esforç dedicats a aconseguir aqueix lloc. Després d'una complexa carrera científica superada i una vida enfocada a superar-se professionalment, així se sentia Adriana aquests últims anys.
El dilema es va resoldre precisament l'estiu de l'any fatídic de la present pandèmia. Quan va arribar a la seua vida Ionela, de 20 anys amb la qual va iniciar un diàleg banal, de cortesia. Avançant en la conversa, compartia una simbiosi de preocupacions socials amb la jove. Es van conéixer com dues dones amb orígens diferents, famílies diferents, vivint en països diferents, però tenint una arrel comuna. Ambdues es van topar i van conjuminar pensaments a la distància de 33 anys de temps que les separen.
"A mesura que anava evolucionant el nostre diàleg, descobria a aquesta senyoreta, qui com jo, contemplava el concepte del temps d'una manera diferent. I també trobem que a ambdues ens apassiona la moda i estem satisfetes amb la nostra condició de ser dones."
Així va sorgir un projecte en el qual dues dones, situades a dos extrems de la línia temporal (d'ací el nom Marges). Van començar a jugar amb llum, colors, teles i paisatges amb l'objectiu de comunicar diferents perspectives sobre un tema massa polèmic i mai resolt: el temps. Tractat sempre a nivell científic, digital, artístic i literari... Alguna cosa que ens defineix, ens captiva i ens manté alterats.
Marges consta d'una successió de fotografies i fashion films que mostren com deixa la seua petjada el pas del temps en el cos humà. És un projecte de magnitud internacional que lluita per ensenyar a acceptar-se a un mateix i els canvis físics que experimentem amb el pas del temps (no és una cosa negativa, sinó alguna cosa que va en sintonia amb el curs natural de les coses, moltes vegades constructiu). Les persones ens veiem molt afectades per aquests canvis i pel ràpid fluir d'aquest. Sobretot en aquesta època de pandèmia, que ens afligeix amb major intensitat a nivell psicològic qualsevol prejudici social.
En el transcurs del projecte, les dos models vestiran del mateix estil o quasi idènticament, per a evidenciar les similituds i diferències entre els extrems del temps. Reflectint que són el mateix, o més aviat, continuacions.
La moda és un mitjà per a viatjar a través del temps. Estant en 2021 podem viatjar als anys 70, 80. Fins i tot, sent jove, podem adoptar una aparença de maduresa; sent d'avançada edat, pot aportar-nos un aire juvenil. La moda és una declaració d'intencions i essència. Per tant, hem d'abraçar el disseny com una forma d'expressió personal i no d'ajustar-se als estigmes i estereotips socials. Hem d'estimar-nos invariablement el pas del temps, l'altura, el color, el sexe que tinguem... encara que tot canvie al nostre voltant o en nosaltres mateixos.
Marges és un manifest que deixa en evidència que el disseny no coneix d'edats, sinó d'actituds. Que la nostra actitud defineix la nostra edat i que canviar amb el temps no ens desprestigia.
Ja es va acollir una primera sessió fotogràfica (com podreu recordar d'haver llegit La Palestra) en els municipis de Dénia i Els Poblets al desembre 2020, en la qual van comptar amb el suport d'aquest últim, el qual va obrir en exclusiva un dels seus monuments històrics per a l'ocasió. Ací les nostres protagonistes es van cerciorar que el turisme està passant una mala ratxa i que hui dia només es té visibilitat a través de mitjans audiovisuals. Per la qual cosa, plasmant el seu projecte en micro-documentals, portaran tant nacional com internacionalment ubicacions quasi oblidades d'Espanya (principalment). Per a quan es puga tornar a viatjar, es reavive el turisme i aquest siga més disgregat territorialment.
Tindrem més capítols sobre les aventures d'aquestes emprenedores i en cadascun tractaran el temps des d'altres temes de preocupació social. La segona sessió es realitzarà a Bèlgica en l'estiu de 2021, on arquitectes aalencianos han deixat la seua petjada. Ara estan buscant expandir el seu missatge en mitjans de comunicació com el nostre i buscant finançament per a continuar descobrint el misteri del temps.
El concepte és complex, però amb la perseverança científica i la universalitat de la moda, confiem que el seu missatge ressonarà allà on el vulguen portar.