La guerra d'Ucraïna dispara el preu del combustible per al transport: omplir un depòsit costa 300 euros més que fa dues setmanes
Des que va esclatar el conflicte bèl·lic entre Rússia i Ucraïna, el preu del gasoil A no ha parat de créixer fins a aconseguir els 1,777 euros per litre, un 20% més car. Omplir el depòsit d'un vehicle de càrrega general de 1.000 litres costa 299 euros més que fa 13 dies. Per a una flota de quatre vehicles, la mitjana nacional, aquest increment suposa 1.196 euros més, i per a una de huit, la mitjana de les empreses que conformen la Federació Valenciana d'Empresaris del Transport i la Logística (*FVET), 2.392 euros més
Els transportistes preveuen que el preu continuarà creixent i aconseguirà els 2 euros per litre, una escalada a la qual se suma l'encariment de la compra de vehicles, la inflació i la revisió salarial. El Comité Nacional de Transport de Mercaderia per Carretera, al qual pertany la Federació Valenciana d'Empresaris del Transport i La Logística (*FVET), ha sol·licitat una reunió amb urgència amb el president del Govern per a garantir l'aplicació de mesures que permeten la continuïtat de les empreses transportistes i eviten el “col·lapse econòmic”.
Previ al conflicte a Ucraïna, des de *FVET ja es va advertir de l'increment del preu respecte a 2020: els transportistes han suportat un 36% més de cost mig anual en 2021. En xifres, segons dades de l'Observatori de Costos del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, si en 2020 el combustible d'un sol vehicle articulat de càrrega general que havia recorregut 120.000 quilòmetres a l'any ha suposat 31.600 euros de cost anual, en 2021 el mateix recorregut ha implicat 42.888 euros.
“El preu del combustible ja estava pels núvols i el previsible és que, amb la guerra a Ucraïna, abast els 2 euros per litre. L'única opció que ens queda és repercutir aquest cost, una mesura que ja està contemplada en el decret aprovat recentment pel Consell de Ministres”, segons adverteix Carlos Prada de Conflent, president de *FVET.
LA CONTINUÏTAT DE LES EMPRESES TRANSPORTISTES, EN JOC
I és que, a més de l'escalada del combustible, des de la Federació Valenciana assenyalen que els professionals del sector estan suportant un creixement de costos en tots els conceptes. “L'escassetat de microxips ha suposat retards en l'adquisició dels vehicles i un encariment dels seus preus, al que se suma la inflació i la revisió salarial i els problemes que ja arrossega el sector tradicionalment i afecten la seua viabilitat, com els impagaments. Els marges són molt minsos per als transportistes, l'única opció que ens queda és repercutir la variació en el preu del combustible”, conclou Prada de Conflent.