L’obra de Maria Ibars com mai te l’han cantada

La obra de Maria Ibars como nunca te la han cantado
  02/11/2024
Marina Mulet i Rosario Caselles dibuixen el mapa dels paisatges i la societat ibarsiana a partir de textos dramatitzats i fets cançó

Sonen les notes de la guitarra que toca Rosario Caselles. La guitarrista acaricia les cordes, les fa parlar. La veu de Marina Mulet vessa versos i textos en una lectura que va més enllà de les paraules. Emocions, situacions, sensacions i fets que ens traslladen a un temps no tan llunyà, el de la pansa i els grans magatzems, i un territori proper, Dénia i la Marina Alta. Dos dones en la penombra ens conviden a fer una relectura de Maria Ibars, l’escriptora que va trencar motlles escrivint en valencià en una societat on les dones es veieren relegades a un segon plànol. Les seues paraules, humils i senzilles, ressonaven amb força dimarts en la Biblioteca de Dénia. Potser la manera plana i directa de retratar sensacions, paisatges i escenes de principis del segle XX fan que la seua obra i el món rural que ens retrata arriben al lector del segle XXI amb la mateixa frescor que quan van ser descrits. Però també té molt a vore el treball de les intèrprets.

            Cartografiar Maria Ibars és el títol de l’espectacle que l’actriu Marina Mulet i la guitarrista Rosario Caselles han dissenyat per convidar-nos a rellegir Maria Ibars. En ell combinen fragments de Vides Planes i L’últim Serf -la seua última novel·la- amb alguns del versos de Poemes de Penyamar, el poemari que porta el nom de la casa de Les Rotes on l’escriptora trobaria refugi i escriuria bona part de la seua obra. El recital, més bé espectacle musicat, inclou també alguns poemes inèdits.

            Mulet i Caselles han combinat diferents fragments dels textos de les novel·les de Maria Ibars amb alguns dels seus poemes per a generar una dramatúrgia “que permeta canviar d’ambient i fer un recorregut sobre l’obra de Maria Ibars, a la fi de poder vore el seu tarannà en l’escriptura, els diferents codis i les temàtiques principals que tracta”, expliquen les creadores de l’espectacle.

            Escoltant la veu de Marina i l’acompanyament a la guitarra de Rosario, l’espectador és capaç de viure l’activitat frenètica dels magatzems, experimentar les sensacions d’un dia de pluja, del sotmetiment de les dones en una societat masclista o de l’opressió que sofrien els treballadors dels magatzems o del camp per part dels senyorets.

L’espectacle ens ofereix un dibuix del territori -el Montgó, Les Rotes, els campussos...- però també de la societat -el món rural, la situació de la dona, les revoltes obreres, les reivindicacions laborals, els costums i les celebracions-, tot amerat de mar i a l’ombra d’un bon amic, un Montgó de molts blaus. La cartografia que fan Rosario Caselles i Marina Mulet va més enllà amb la intenció de traçar “un mapa per l’obra de Maria Ibars i les seues temàtiques”, expliquen.

            Marina fa una interpretació dramatitzada dels textos i els versos i Rosario no sols l’acompanya a la guitarra amb improvisacions i música escrita expressament. També canta dos cançons escrites a partir de dos poemes inclosos en Poemes de Penyamar.

L’espectacle, que es va estrenar l’estiu passat en Els Magazinos de Dénia, pretén donar veu a Maria Ibars en l’any que l’Acadèmia Valenciana de la Llengua dedica a l’escriptora. “Perquè s’ho mereix”, diuen les dos intèrprets.

No és la primera vegada que Rosario Caselles i Marina Mulet comparteixen escenari. Juntes han dut als escenaris un recital contra la violència de gènere i un altre sobre Carmelina Sánchez Cutillas, “una autora que també s’ha de reivindicar”, indiquen. Són les artífex d’Una odissea de paraules, un recital amb clàssics infantils i juvenils, i també d’un recital sobre Estellés. El seu últim treball, La Follia de les Boques, és un recital sensorial sobre l’eròtica de la pell, amb textos dramatitzats, música i la participació d’una ballarina.

<<< Tornar a la portada