La Regidoria de Normalització Lingüística d’Ondara engega la campanya “Triem sí al valencià”
Anima a les famílies a votar per una educació en eixe idioma dins de la consulta que s’efectuarà a final de més
“Triem sí al valencià” és el lema de la campanya amb la que la Regidoria de Normalització Lingüística de l’Ajuntament d’Ondara, s’ha dirigit a les famílies amb fills i filles en edat escolar, per tal de conscienciar i animar a les famílies a votar per l’idioma autòcton de la comarca, en la consulta sobre la llengua base que preveu fer la Conselleria d'Educació a finals d’aquest mes de gener 2025.
La iniciativa s’ha concretat a través d’un vídeo en què s’explica els avantatges de triar una educació que tinga com a llengua base el valencià. Audiovisual, que, segons explica la responsable de l’àrea, Rosa Ana Marí, s’ha realitzat per a donar-li difusió a través de xarxes socials amb la intenció és que arribe a tota la comunitat educativa.
En eixe sentit, des de la Regidoria s’indica que si bé la Conselleria d’Educació encara no ha oficialitzat la data de consulta sobre la llengua base als centres escolars de la Comunitat Valenciana, es preveu que serà a final d’aquest mes de gener 2025 quan es farà. Segons apunten, així figura en la resolució de la Conselleria que convoca el procediment de consulta a les famílies, en el marc de la llei de llibertat educativa, per a triar la llengua base —castellà o valencià— en què estudiaran els seus fills a partir del curs 2025-2026. Proposta en la que la Conselleria contempla que podran participar en aquesta consulta a portar a cap de forma telemàtica els representants legals de l'alumnat matriculat en centres públics i concertats, en tots els cursos de segon cicle d'infantil, en tots els cursos de primària, i en primer, segon i tercer d'ESO.
Marí, que també té delegades les competències municipals en matèria d’Educació ha aprofitat per recordar que el passat mes de desembre 2024, el Consell Escolar Municipal d’Ondara, integrat pels representats de la comunitat educativa, va aprovar la moció presentada per la Regidoria d’Educació, relativa al posicionament del Consell Escolar sobre la consulta als representants legals de l’alumnat per a triar la llengua base aplicable a partir del curs acadèmic 2025-2026. La proposta, acordada pel Consell, sol·licitava la retirada del «projecte d’orde de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, per la qual es convoca el procediment de consulta als representants legals de l’alumnat per a triar la llengua base aplicable a partir del curs acadèmic 2025-2026, de conformitat amb el que estableix la disposició transitòria segona de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat educativa», sotmès a consulta pública prèvia mitjançant anunci publicat en el DOGV de 20 de novembre del 2024.
En eixe sentit, el Consell Escolar Municipal d’Ondara va considerar que tant l’esmentada Orde com la mateixa Llei 1/2024, “segreguen i fomenten divisions innecessàries entre els estudiants, les famílies i la comunitat educativa; no es garanteix plaça en l’opció triada per les famílies com a llengua base d’ensenyament, fet que pot vulnerar els objectius de la pròpia «Llei de llibertat educativa» i la Llei d'ús i ensenyament del valencià”. Segons incidien “no s’assegura, ni a les zones de predomini lingüístic castellà ni a les zones de predomini lingüístic valencià, el compliment de la llibertat on les famílies poden triar el valencià com a llengua base d’ensenyament, ja que en el cas de no existir places, el centre decideix on escolaritza l’alumnat; no contenen les garanties democràtiques de processos de participació, deliberació i decisió individuals que són vinculants, ja que no existeixen òrgans de supervisió; promouen un model lingüístic que no actua sobre les carències per garantir la igualtat d’aprenentatge i domini de les dues llengües oficials en acabar l’educació bàsica” Tot això, al seu judici, atempta contra la Llei d'ús i ensenyament del valencià i no garanteix els preceptes de la LOMLOE sobre la competència plurilingüe de l’alumnat, que ha de dominar les dues llengües cooficials de la mateixa manera; i impossibiliten els centres a garantir l’heterogeneïtat dels grups del mateix nivell».