Els xicotets i mitjans comerços esperen véncer a la pandèmia amb les compres de Nadal

  • Los pequeños y medianos comercios esperan vencer a la pandemia con las compras de Navidad
  • Los pequeños y medianos comercios esperan vencer a la pandemia con las compras de Navidad
  28/11/2020

Ofereixen descomptes i premis per a competir amb les grans superfícies i les vendes online

 

La transformació del model de consum és un fet contrastat que es veia vindre però s'ha accelerat, i molt, amb la crisi sanitària. Estem en els inicis de la campanya de Nadal i ens venen a la memòria les imatges de les cues infinites de consumidors en els centres comercials. Però, com seran les compres enguany amb el COVID-19 encara campant a pler? El virus no entén de treves ni de temps morts per molt bones voluntats i sentiments –el que s'entén per esperit nadalenc, anem- que sorgeixen en el tram final de cada any. Cal esperar, si tot contínua igual, que les compres presencials i fetes a última hora donen pas a les compres online realitzades amb certa antelació. Pot ser una solució pràctica però no exempta de danys col·laterals de llarg abast. Si optem majoritàriament per aquesta via, què passarà amb els petits i mitjans comerços, els de sempre, si els donem l'esquena quan més suport necessiten?

Encara arrosseguem les conseqüències econòmiques de la primera ona del coronavirus amb tots els locals i establiments sense vida més de quaranta dies. Alguns han tancat definitivament i uns altres sobreviuen amb retallades de personal i a mig gas a costa de l'evolució del virus i les restriccions que implica. L'Observatori del Creama presentarà en breu un informe sobre l'impacte de la pandèmia en el teixit comercial i empresarial de la Marina Alta. A l'espera de les dades oficials, els comerços de proximitat viuen amb certa incertesa com serà la tan esperada campanya de Nadal, encara que confien en la fidelitat dels seus clients de sempre. 

És ja un clàssic, per denominar-ho d'alguna manera, la competència “nadalenca” entre els comerços i les grans superfícies per a captar l'atenció dels clients. Enguany, a més, hi ha un tercer contrincant que creix sense control i s'alimenta de la por a la pandèmia: les compres online. Per això, les associacions de comerciants i empresaris “de la terreta”, amb l'ajuda de tècnics municipals, s'afanyen cada any a idear línies estratègiques que els permeten, almenys, tindre alguna opció en aquesta batalla. La llei del mercat cada vegada és més feroç i exigeix aguditzar l'enginy per a anar a la “guerra” amb més armes i municions concordes als temps que corren.

PRIMERA BALA: EL BLACK FRIDAY

Segons l'organització empresarial del comerç Confecomerç CV -que integra a 175 associacions sectorials i territorials, diverses d'elles de la nostra comarca- el comerç representa el 12% del PIB de la Comunitat Valenciana, un sector amb més de 300.000 treballadors que genera un volum de negoci de més de 22.000 milions a l'any. Coincidint amb el Black Friday, i en col·laboració amb la Cambra de Comerç d'Alacant, la confederació ha posat en marxa la campanya Un futur menys black, que com ha explicat el president d'aquesta última entitat, Juan Riera, “cerca convertir al comerç de proximitat en alternativa atractiva que puga fer front a les campanyes agressives dels grans operadors”. La iniciativa es desenvolupa entre el 16 i el 29 de novembre en els comerços associats. Per una compra mínima de 10 euros, els clients poden participar en el sorteig de 3 vals de 1.000 euros i 60 de 200 euros; en total, 15.000 euros a repartir entre els agraciats per tal d'atraure clientela i evitar que es recórrega als grans monstres del comerç ‘on-line’.

Que el Black Friday està ja consolidat ningú ho discuteix. La tècnica de Comerç de Dénia, Marisa Villó, reconeix que els descomptes de cara al Nadal cada vegada comencen abans i són molts els que allarguen el “divendres negre” a tota la setmana amb la intenció de captar les compres nadalenques. És fàcil d'entendre: el pressupost per a aquestes despeses és limitat i qui abans aconsegueix atraure al comprador, se l'emporta.

Com a Dénia, són molts els establiments que s'han sumat als descomptes entorn del 28 de novembre a Pego. 

<<< Tornar a la portada