Pla de Servei Responsable a Dénia: un recurs efectiu en la prevenció de les addicions en l'hostaleria

  • Plan de Servicio Responsable en Dénia: un recurso efectivo en la prevención de las adiciones en la hostelería
  • Plan de Servicio Responsable en Dénia: un recurso efectivo en la prevención de las adiciones en la hostelería
  • Plan de Servicio Responsable en Dénia: un recurso efectivo en la prevención de las adiciones en la hostelería
  • Plan de Servicio Responsable en Dénia: un recurso efectivo en la prevención de las adiciones en la hostelería
  • Plan de Servicio Responsable en Dénia: un recurso efectivo en la prevención de las adiciones en la hostelería
  14/12/2021
S'estimula el consum de begudes no alcohòliques, si bé encara costa deixar de servir als clients amb símptomes d'embriaguesa

Els professionals del sector i els agents comunitaris implicats obtenen una bona valoració en l'avaluació anual de la iniciativa


L'estudi de l'impacte del Servei Responsable, un pla per a la prevenció dels drogodependències en el sector hostaler, llança dades curioses que accentuen el contrast entre aquells establiments acollits a aquest programa que es desenvolupa a Dénia i els que no ho estan. En aquest sentit, la incidència de riscos associats al consum d'alcohol i/o altres drogues en locals adscrits al Codi de Bones Pràctiques en comparació amb locals no adscrits es percep en el client. Les diferències significatives s'aprecien principalment a l'hora del control del consum d'alcohol en menors i de la capacitat de negar-se a servir alcohol a persones en situació d'embriaguesa. 
    També s'ha constatat que els locals que han rebut formació són “significativament més saludables” que els locals no formats. S'observen diferències especialment en el control de l'aforament, així com en la resposta a situacions d'emergència, més probable en els locals que ha participat en la formació.
    L'Ajuntament de Dénia, a través de la Unitat de Prevenció Comunitària en Conductes Addictives (*UPCCA), i l'associació d'hostaleria, col·labora des de 2014 en la implantació d'aquest programa a Dénia. Va començar dirigint-se als locals d'oci nocturn, però, des d'enguany, s'ha ampliat el seu àmbit a bars, cafeteries, restaurants i hostals, segons ha assenyalat la regidora responsable de l'àrea, *Melani Ivars, que va participar en la presentació d'aquest informe al costat de *Libe Mariscal, representant de *Hazkunde, entitat encarregada de la formació i avaluació d'aquest programa nacional. També va participar la gerent de l'Associació d'Empresaris d'Hostaleria i Turisme de la Marina Alta (*AEHTMA), Reme Cerdà.
     El resultat de l'anàlisi dirigida per *Hazkunde revela com a punts forts de la implicació comunitària accions que s'han dut a terme com la formació d'agents socials com a formadors, la implicació tècnica i política de l'Ajuntament, la formació d'hostalers, el bon nivell de satisfacció i motivació amb la filosofia del programa i la formació rebuda per part de l'alumnat del cicle d'Hostaleria de l'IES Maria *Ibars. Com a punts febles, l'avaluació apunta a l'impacte de la pandèmia en l'hostaleria i la coordinació amb el sector.
     En segon lloc s'ha analitzat la implicació del sector hostaler, concloent amb l'observació de bones conductes de dispensació responsable com la promoció de begudes sense alcohol, la venda d'aigua a baix preu i la prohibició del consum d'alcohol a menors. En el costat oposat, la conducta de dispensació responsable menys freqüent entre els participants és negar-se a servir alcohol a persones amb símptomes d'embriaguesa.
     L'avaluació conclou que el projecte Servei Responsable a Dénia ha aconseguit l'objectiu de facilitar la reducció de riscos associats al consum d'alcohol a través de les accions dissenyades, i que els locals que han participat en el programa mostren conductes de dispensació responsable i pautes ambientals saludables en major mesura que els locals que no han participat en el programa.
    En aquesta línia, la gerent de *AEHTMA, Reme Cerdà, ha subratllat que els hostalers s'han d'enfrontar diàriament a situacions difícils “i tindre mecanismes per a respondre requereix d'una formació capacitada, és a dir, participar en la formació de Servei Responsable”. Cerdà ha conclòs la seua intervenció agraint a la Regidoria d'Igualtat i Polítiques Inclusives que abandere iniciatives com aquesta.

<<< Tornar a la portada