Rapejant Enric Valor des de Tormos fins al Pou

  • Rapejant Enric Valor des de Tormos fins al Pou
  • Rapejant Enric Valor des de Tormos fins al Pou
  • Rapejant Enric Valor des de Tormos fins al Pou
  • Rapejant Enric Valor des de Tormos fins al Pou
  18/06/2022

 

 

El raper Malcriat col·labora en un projecte escolar que pretén fomentar l’hàbit de la lectura i l’ús del valencià

 

Són històries de iaies, moltes vegades fantàstiques, de vegades amb sers reals, d’eixes que ens poden fer pensar en les faules, en els contes que ens llegien quan érem menuts i a alguns, fins i tot, recordar-los el seu pas per l’escola. Perquè segur que molts dels qui esteu llegint estes ratlles no coneixíeu les rondalles d’Enric Valor fins que us les van fer llegir a l’aula. Pocs imaginaríeu però que eixes contaralles pogueren cantar-se a ritme de rap. Això és el que han fet els xiquets i xiquetes dels col·legis San Luis Beltrán de Tormos i Pou de la Muntanya de Dénia per acostar-se a la figura i l’obra de l’escriptor de Castalla. Assaborint el plaer de la lectura, posant bona cosa d’imaginació i convertint-se en cantants de rap, han tirat de rondalla i han tirat de Valor.

            La música s’ha convertit una vegada més en eina d’aprenentatge en este projecte multidisciplinar que van posar en marxa a principi de curs estes dos escoles de la Marina Alta, dins el marc del projecte Rapsodes la Conselleria d’Educació. És un programa d’intercanvi d’experiències que pretén fomentar les competències lingüístiques i l’ús del valencià. Tira-li rondalla, tira-li Valor!, que és la proposta que fan les escoles San Luis Beltrán i Pou de la Muntanya, naix a més com una ferramenta de foment de la lectura. En la societat de la immediatesa i dels estímuls ràpids, llegir ens costa cada vegada més. Sobre tot als més menuts, que encara no han assolit l’hàbit de la lectura i entre els quals es detecta una atenció cada vegada més dispersa que comença a ser preocupant. El rap, un estil de música que agrada a la joventut, es presentava com el mitjà ideal per treballar totes eixes coses.

            Així que l’equip docent va dissenyar el material didàctic per treballar les rondalles en totes les assignatures al llarg del curs, amb activitats i propostes diferents que permeteren l’alumnat llegir i acostar-se a l’obra d’Enric Valor a través de textos com ara El gegant del romaní, Joan Ratot, La mare dels peixos o La llegenda del palleter. S’han treballat l’expressió oral, corporal i escrita, la comprensió lectora i també la cultura valenciana en general. El colofó seria un rap basat en la rondalla del corb i la rabosa.

            Tot i que al principi semblava un gran repte, coordinar-se al llarg del curs no ha sigut difícil i la diferència entre les característiques d’una escola i de l’altra, pel que fa sobre tot al número d’alumnes, no ha sigut problema per a que el projecte arribara a bon port. Especialment implicats han estat els mestres Maria Durà (Tormos) i Gaspar Gavilà (Dénia), qui durant la seua llarga carrera com a docent s’ha preocupat sempre pel foment de la lectura, ha treballat l’obra d’Enric Valor a l’aula i ha comprovat com les llegendes i les rondalles desperten l’interés dels xicotets lectors. Però sobre tot han gaudit del projecte els tretze alumnes del col·legi San Luis Beltran i el centenar d’alumnes del segon cicle de Primària del Pou de la Muntanya, que han sigut els principals actors de la proposta.

            La lletra del rap es va escriure a les aules, el que va permetre treballar la rima i la poesia. Per acabar de donar- forma a la cançó s’ha comptat amb la col·laboració del raper de Dénia Malcriat, que li ha posat veu i música. El resultat, un lipdub en el qual participen tots els protagonistes d’esta història -mestres inclosos- i que incorpora part de la feina que s’ha fet (expressió corporal, vocabulari, onomatopeia, dibuix, titelles, emocions, dramatització, etc.). El vídeo musical es va gravar al pati del Pou de la Muntanya durant una jornada de convivència compartida per l’alumnat dels dos centres, que a més de passar-ho d’allò més bé va veure com el que s’havia treballat al llarg del curs donava el seu fruit.

<<< Tornar a la portada