Saturday (o el poder de la música)

  • Saturday (o el poder de la música)
  • Saturday (o el poder de la música)
  • Saturday (o el poder de la música)
  11/07/2021

 

Alumnes amb diversitat funcional de la Acadèmia Manuel Lattur fan una cançó sobre el taller dels dissabtes

És dissabte. Si no estiguérem a l’estiu, hui també hi hauria classe en l’Acadèmia de Música Manuel Lattur. A les 10.30 hores entrarien els primers alumnes de Javi i Aure i un hora després, el segon grup. Les d’ells són unes classes diferents. Van dirigides a joves amb diversitat funcional i en elles es treballen més que res el ritme, la instrumentació i l’entonació a través de la percussió, la dansa i el cant, bàsicament. Participen quinze adolescents que, a més d’alguna discapacitat psíquica, tenen en comú la seua fascinació per la música. Hui, si no fora estiu, seria “un dia especial”, com ells diuen en Saturday. És el títol de la cançó que han composat per expressar i donar a conéixer el que fan els dissabtes en unes classes que els han aportat millores en habilitats i, al mateix temps, a nivell emocional.

            L’estrena de la cançó, a la que posen veu Sara Pérez i Miguel Piera, altres dos alumnes de l’escola Manuel Lattur, es va fer l’últim dia del curs, el 26 juny. Davant famílies i mestres, els alumnes del taller de Música Interactiva per a Tots i Totes van interpretar en directe el tema que han composat, una cançó que parla de felicitat, de sensacions, de la força que et dona la música per alçar-te quan t’has enfonsat. A ritme de pop i rap, Saturday convida a deixar-se portar per la melodia i, en definitiva, per la música, un amic que sempre està al teu costat i que t’ajuda a superar barreres, com diu la lletra.

La idea de fer la cançó va sorgir el curs passat, en vore l’evolució i les habilitats dels alumnes, capaços d’entonar i ballar cançons comercials. La covid va obligar a interrompre el projecte que, amb el suport de la Fundació Salom Sabar, es va reprendre este curs. Fruit del premi atorgat per esta entitat, del treball dels dos monitors del taller, el musicòleg Javier Pinto i el musicoterapeuta Aurelio García, però sobre tot de l’alumnat, Saturday ha arribat esta setmana al gran públic a través de les plataformes digitals.

            La cançó forma part d’un projecte més ampli que inclou un documental de vint minuts, on alumnat i famílies parlen d’allò que els ha aportat el taller. Música Interactiva per a Tots i Totes es posà en marxa l’any 2005 de manera experimental i des de 2009, i sense interrupcions, forma part de l’oferta formativa de l’Escola de Música Manuel Lattur. Alguns participants que han pres part activa en el vídeo de la cançó assisteixen al taller des del primer any.

            En el documental, una iaia, dos mares i una cuidadora parlen de la il·lusió amb què els joves esperen el dissabte per anar al taller i del seu efecte transformador. Conta una de les mares que la seua filla ix més contenta de la classe del que entra, com practica a casa o fa ritmes amb qualsevol cosa, sense obviar les millores que ha experimentat a nivell de coordinació i de treball dels dos hemisferis del cervell. Els familiars parlen d’una vida social més plena dels adolescents que assisteixen al taller, de com l’alegria de la classe es trasllada al nucli familiar amb les cançons i del vincle estret que han establert amb la música.

Val la pena escoltar els seus testimonis i els dels monitors, que expliquen el funcionament de les classes i com s’han hagut de reinventar, davant la impossibilitat de compartir el material, fent ús d’instruments reciclats o casolans per poder mantenir el taller obert durant la pandèmia. Intervenen també els mestres de piano, donat que alguns alumnes assisteixen a més a classe d’instrument entre setmana. Ells parlen no sols de la metodologia que empren sinó també del que aporta l’experiència a mestre i alumne. Com bé diuen, l’ensenyament és un camí que enriqueix i fa créixer en els dos sentits. I ací en tenim un bon exemple.

Enllaç al documental i el vídeo de la cançó: https://youtube.com/user/fembanda

 

<<< Tornar a la portada