La corporació municipal d’Ondara aprova la moció presentada pel PP per al pagament de trienis al personal de SINMA

La corporació municipal d’Ondara aprova la moció presentada pel PP per al pagament de trienis al personal de SINMA
  31/01/2025

Compromís suma els seus vots als populars, mentre l’equip de govern del PSPV ho esmena a la totalitat

 

El ple ordinari de gener de la corporació municipal d’Ondara ha aprovat la moció presentada pel grup municipal del Partit Popular dirigida al pagament dels triennis al personal de l’empresa municipal SINMA. L’aprovació ha eixit endavant al sumar Compromís els vots del seus regidors als del PP, mentre l’equip de govern socialista es pronunciava en contra.

       La mesura comporta “la realització de les oportunes modificacions pressupostàries per a satisfer als treballadors de l'empresa municipal SINMA el complement d'antiguitat que en dret els correspon, amb caràcter retroactiu, de conformitat amb la data de contractació dels mateixos i la seua categoria professional, i això des de la data d'aprovació de la present moció”. Els populars han tornat a insistir, tal com va fer en el ple del passat mes de desembre, en la necessitat de “portar a efecte una modificació pressupostària perquè, per justícia laboral, es procedisca a l'abonament a estos treballadors del complement salarial per concepte d'antiguitat, i que es correspon a un 7% de cada trienni sobre el salari base de la categoria respectiva en el moment de produir-se l'antiguitat, i això amb caràcter retroactiu des de la data d'antiguitat reconeguda en la nòmina de cada un dels treballadors de l'empresa municipal SINMA”.

A més, la moció del PP, incidia de nou en que l’abonament de triennis ascendiria a la suma aproximada de 199.220 euros, el que qualificaven de “xifra insignificant i irrisòria en la totalitat del pressupost municipal d'Ondara, i que acabaria amb la greu discriminació salarial que patixen els treballadors de l'empresa municipal SINMA”. El seu portaveu, Àlex Hernández, va exposar que “en el present cas, per l'equip de govern s'està realitzant de manera expressa una discriminació clara i ostensible als treballadors de l'empresa municipal SINMA, discriminació vedada per les nostres normes i per la doctrina europea, per la qual cosa és de justícia acabar amb esta situació clarament perjudicial per a estos treballadors”.

La moció aprovada arreplegava normativa aplicable al cas com la Llei 70/1978, de 26 de desembre, de reconeixement de servicis previs en l'Administració Pública i la seua norma de desenrotllament, l'RD 1461/1982, de 25 de juny; el RDLeg 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic -TREBEP-, que reconeix en l'art. 23.b) el dret a la percepció de triennis. A banda, la jurisprudència europea ha exigit equiparar la situació en aspectes retributius -en particular els triennis- dels empleats, amb independència de la duració de la seua relació a partir de la Directiva 1999/70/CE del Consell, de 28 de juny de 1999, relativa a l'Acord marc de la CES, la UNICE i el CEEP sobre el treball de duració determinada.

Per la seua banda, el portaveu de Compromís, Lluís Fornés, va fer públic el seu recolzament a la moció per defensar els drets dels treballadors municipals, ja que, segos apunta, la setantena que integrava l’empresa municipal no entenien perquè s’allargava tant el reconeixement dels seus drets amb «tecnicismes», i va posar com exemple altres empreses municipals de la comarca en les quals si que es paguen triennis i complements als treballadors. Paral·lelament, Hernández qüestionava a l’Alcalde si per a ell eren iguals tots els treballadors, els de l’Ajuntament i els de l’empresa municipal SINMA, donades les desigualtats entre ells.

Prèviament a la votació de la moció del PP, el PSPV va presentar una esmena a la totalitat, que, al remat, va ser rebutjada tant pels populars com per Compromís. En l’exposició de motius de l’esmena, que va ser llegida per la portaveu socialista, Rosa Ana Marí, remarcava que la moció dels triennis “manca de base normativa i no es pot complir”. A banda, l’alcalde va a agagar la paraula per a afirmar que la contraproposta de l’equip de govern recolzava a l’empresa pública SINMA en pressuposts i també en altres millores salarials i no salarials pel que feia en altres drets adquirits, encara que insistia en la necessitat de “fer una negociació col·lectiva bona”, a la vista de que l’empresa pública compta amb una normativa específica per a societats mercantils de titularitat municipal, que fa que tinga que regir-se íntegrament, qualsevol que siga la seua forma jurídica, per l'ordenament jurídic privat, excepte les matèries en què els siga aplicable la normativa pressupostària, comptable, de control financer, de control d'eficàcia i contractació.

En eixa dinàmica va fer menció de l’informe jurídic del lletrat assessor de l’empresa SINMA, en el que es remarcava que “el pagament de triennis no es pot fer a les braves”, a més de no poder-se aplicar la moció impulsada pel PP pel fet que, segons subratlla, “el ple de l’Ajuntament no té competència en matèria de negociació de personal de l’empresa municipal, i perquè cal aplicar normativa en matèria pressupostària per garantir la legalitat”.

Tal afirmació era mantinguda per l’alcalde, José Ramiro, per a assegurar que “la moció aprovada per l’oposició no ha servit per a res, ja que no tindrà efectes pràctics perquè no s’ajusta a normativa”. Al seu entendre “no és vinculant la moció aprovada pel ple perquè és il·legal” mentre feia pública l’aposta de l’equip de govern de cara a “millorar totes les condicions laborals i salarials del personal de SINMA, però fer-ho de manera legal, dins del marc de la negociació d’un conveni col·lectiu, ja que no podem votar una cosa que va en contra de la normativa, perquè qui ha de determinar les pujades salarials és el conveni col·lectiu”.

Per a Ramiro “des de l’actual equip de govern continuem recolzant totes les reivindicacions que els treballadors/es tenen per a millorar les seues condicions laborals dins de les ferramentes que hi ha per a fer-ho: la negociació col·lectiva».

Pel que fa a ’aplicació d’un 7% per trienni, en l’esmena del PSPV es detallava que “la normativa pressupostària és fonamentalment l’establerta pel govern central en ús de les seues competències bàsiques, i es concreta amb la fixació del percentatge màxim que anualment pot incrementar-se el conjunt de les retribucions del personal del sector públic; és la normativa pressupostària la que limita el creixement de les retribucions que SINMA pot abonar al seu personal”

En eixa dinàmica, ha apel·lat a que en l’informe de lletrat en qüestió de la citada empresa pública municipal es detallava que “la normativa específica d’aplicació SINMA, com a societat mercantil municipal, exclou les previsions de la normativa en què es fonamenta la moció estudiada”. Segons especifica “la normativa pressupostària i de sostenibilitat financera obliguen a revisar la proposta quantitativa de la moció: un 7% de cada trienni sobre el salari base de la categoria, ja que l’efecte geomètric i la despesa de Seguretat Social farien la despesa incompatible amb els límits pressupostaris i amb els criteris d’eficiència que justifiquen l’existència de SINMA”. Aquest argument el portava concloure que el que es desprenia de l’informe jurídic respecte a la proposta formulada pel Partit Popular, era que “la proposta manca de legitimitat tant en el fons com en la forma a l’hora de millorar les retribucions dels treballadors i treballadores de l’empresa pública”. En el primer dels aspectes, apunta que “en la negociació col·lectiva dels agents socials -representants dels treballadors/es i sindicats- i els responsables de l’empresa que exercixen la competència en matèria laboral, on s’ ha d’arribar als acords que milloren tant les condicions laborals del personal com la competitivitat de l’empresa pública”. No obstant això, assenyala que “en cap cas és l’Ajuntament qui ha de determinar les condicions laborals dels treballadors i treballadores de la mercantil».

Quant al referit fons, ha advertit que “l’informe deixa palès que la proposta econòmica manca de legitimitat i per tant s’ha de reformular dins dels termes establerts en la normativa i que puga ser viable legalment”

En ares a tots aquests arguments, l’esmena del PSPV plantejava com a acord per part de l’Ajuntament “el reconeixement de l’empresa municipal SINMA com a patrimoni local de tots els ondarencs i ondarenques, que realitza de forma exemplar les tasques que se li han encomanat i agraeix a tots els treballadors i treballadores la seua excepcional feina dia rere dia per a donar uns serveis públics de qualitat com es mereix el poble d’Ondara. A més, des del consistori s’encoratjava als agents socials, representants de personal i sindicats, i a la gerència de l’empresa a realitzar una bona negociació col·lectiva que es plasme en un conveni col·lectiu que continue millorant les condicions laborals de tot el personal de SINMA. Tot això pretenien complementar-ho amb el compromís de l’Ajuntament de cara a realitzar totes aquelles modificacions pressupostàries que sigen necessàries per complir els acords fruit de la redacció d’un nou conveni col·lectiu, negociat i pactat amb els agents socials i l’empresa, dins del marc normatiu d’aplicació a la mercantil.

<<< Volver a la portada