La cosmètica natural de Pedro Catalá recorre el món des d’Ondara
La marca de cosmètics que sedueix a actrius de cinemacrea un esprai higienitzant lliure d’alcohol i una protecció per als llavis castigats per la mascareta
“Hi ha que viatjar per a conéixer i inspirar-se, però també cal valorar molt més el nostre territori”
LLUÍS PONS
La seua passió per la botànica, l’estima de la biodiversitat natural de l’entorn més pròxim i la inspiració d’un gran botànic com va ser Joan Pellicer -amb qui va recórrer bona part del territori valencià- van marcar els orígens de la trajectòria del farmacèutic d’Ondara Pedro Catalá, creador d’una línia de cosmètics naturals -TwelveBeauty- de reconegut prestigi que s’ha estés per tot el món. Precisament el nom de la marca té a veure amb els dotze ingredients naturals que utilitza per a elaborar una gamma de productes que s’han obert camí en aquesta disciplina que se’n deriva de la ciència de la salut. Hui les seues cremes, que es venen principalment als Estats Units, són utilitzades per populars actrius de cinema de la talla de Emma Watson, Glenn Close o Kate Hudson. Són uns productes rics en substàncies antioxidants i hidratants que s’extrauen de plantes tradicionals que han estat estudiades al llarg de segles.
Catalá va complimentar els estudis de farmacèutic amb un post grau de botànica a la Universitat de València. Allí ja va deixar constància de la seua inquietud per aquest món, fins a l’extrem que els seus professors li van obrir les portes al departament de botànica on va poder ampliar coneixements i experiències. Mentrestant, amb Pellicer va fer un gran treball de camp que el va apropar a l’ús tradicional de les plantes per descobrir el seu potencial curatiu. Desprès va obtindre un Master en Ciència i Tecnologia de Cosmètics a la universitat de Siena, a Itàlia, que va completar amb un doctorat en Noves Tecnologies aplicades a la Formulació de Cosmètica Natural. Va treballar com a farmacèutic en un prestigiós hospital privat de Londres -el HarleyStreetClinic, que va servir d’escenari en el rodatge de la pel·lícula El discurso del rey-, on ja va deixar constància de la seua habilitat amb la formulació d’una crema corporal que va ajudar a combatre les patologies de la pell que presentaven els pacients de la planta oncològica.
Allí va començar tot, per continuar més a prop, a Ondara, la seua població natal, amb el muntatge de l’estudi de formulació que va posar en marxa fa ara cinc anys en una planta baixa situada al centre urbà. Des d’allí distribueix els seus productes per tot el món i ofereix a més un servei d’atenció i assessorament gratuït i directe als seus clients. Catalá ha viatjat molt, el que li ha proporcionat moltes experiències i coneixements que aplica al seu ofici, però admet que és també necessari “valorar molt més el nostre territori”.
EL SECRET DE LA BELLESA BRASILERA
El farmacèutic imparteix conferències i divulga els seus coneixements també a través de publicacions en molts periòdics i revistes especialitzades. En elles desmunta molts dels mites que circulen en el seu àmbit. Un d’ells fa referència al secret de la bellesa de les brasileres, que va descobrir en una excursió on va participar de la mà de la Universitat de San Paolo. Es tracta de l’oli de Patauà; esva apropiar d’una mostra per analitzar-la i comprovar, finalment, que la composició d’aquell miraculós producte resultava pràcticament idèntic al nostre oli d’oliva.
La cultura de la cosmètica està molt intoxicada per la informació errònia i pels falsos experts que han aparegut per tot arreu, i que se n’aprofiten en molts casos de les xarxes socials per donar a conéixer els seus productes. “Cal tenir molta cura amb la informació perquè hi ha moltes marques falses”, adverteix, i perquè tots els cosmètics no són beneficiosos per a la persona. “El millor és aquell que senta bé i que es constant en l’ús”, aclareix. Per tant, es mostra partidari de provar abans d’adquirir-lo i denúncia certa falta de rigor en el sector. Per això els seus productes es venen en botigues més tradicionals amb personal qualificat que pot assessorar i aconsellar al client com cal, assenyala.
ELS DESAFIAMENTS DEL COSMÈTIC NATURAL
Catalá no planteja una batalla oberta amb la cosmètica sintètica, encara que insisteix que una cosmètica natural ben formulada pot aportar molts beneficis a la pell. Ara bé, aquesta última modalitat s’enfronta a distints desafiaments. Per un costat, a l’oxidació dels ingredients, que es poden fer rancis. Per un altre a la reproducibilitat, ja que, per exemple, un oli d’ametla no és el mateix d’una temporada per l’altra. I també a la disponibilitat, ja que no pot haver ingredients per abastir tothom.
Pensa que la cosmètica que s’ofereix en farmàcies està dominada per marques franceses que no aporten res i es podria millorar. En aquest sentit, creu que la farmàcia s’hauria d’apropar més a la cosmètica natural.
No tot allò natural i tradicional és precisament el més correcte, aclareix. Per exemple eixos sabons d’elaboració casolana tenen un PH molt elevat que pot resultar nociu per a la pell. O també altres productes artesanals que utilitzen com a perfumant l’oli essencial de lavanda que conté cumarina, un compost que pot atacar la pell.
L’ESTRÉS I LA PELL
Cada vegada, afirma el formulador, hi ha més problemes de caràcter cutani. “Tot el món és ara de pell més sensible, i és a causa principalment de l’ansietat i l’estrés, i també dels condicionants de la contaminació i els rajos solars que han canviat en les últimes dècades”, subratlla. “L’ansietat perjudica a la pell, i tots volen resultats immediats, i el cosmètic és un remei que presenta els efectes a un termini mitjà, a partir del primer mes del seu ús”.
Com a bon professional té remei per a tot. Ara a l’estiu recomana utilitzar un serum de textura lleugera carregat amb antioxidants per a neutralitzar compostos que genera la cara durant l’exposició solar, i que s’aplicaria abans de la protecció solar que cal renovar constantment. També és convenient hidratar la pell amb un altre producte més lleuger durant el dia, i a la nit aplicar un reparador per eliminar restes dels protectors solars.
La crisi sanitària del coronavirus també ha afectat el seu negoci. S’han readaptat per crear un esprai higienitzant per a les mans lliure d’alcohol, a més d’una protecció per als llavis castigats sota els efectes de la mascareta.
DE LONDRES A LA RESTA DEL MÓN
La seua estada a Londres li va obrir les portes a l’èxit dels seus productes. També el fet de moure’s per tot el món aconsellant a les seues clientes més il·lustres. De fet, ha participat fins i tot en rodatges de pel·lícules com assessor de l’equip de maquillatge. Dels clients més glamurosos, destaca, “són gent molt perfeccionista i molt treballadora, que han abraçat aquest estil de vida i confien en la meua opinió pel que fa a conductes i rutines sobre la cosmètica”. Hui, el seu mercat principal són els Estats Units, on ven bé de manera directa en botigues o bé a través d’internet.
No considera que la seua siga una marca elitista. “Ho pot utilitzar també una dona que treballa per exemple en un supermercat i que té gust i li dona importància a la cosmètica i als beneficis que li aporta”, aclareix. És, matisa, una qüestió de prioritats. També molts clients són hòmens, un mercat “molt apetible” i que destaca perquè “és molt més ràpid a l’hora de decidir-se per un producte, mentre que la dona es mostra més cautelosa a l’hora de comprar”.
Dels models cosmètics que ha conegut per tot arreu es queda amb els de Japó i Corea del Sud. Els japonesos tenen uns rituals sobre la bellesa ben definits i altament sostenibles i li donen la importància que correspon a la puresa de l’aigua. Mentrestant, en Corea del Sud es poden descobrir les tendències que desprès marcarà el camí a Occident.