La Jornada d'Educació Emocional es consolida com a avantsala del Dénia Festival de les Humanitats

  • La Jornada de Educación Emocional se consolida como antesala del Dénia Festival de les Humanitats
  • La Jornada de Educación Emocional se consolida como antesala del Dénia Festival de les Humanitats
  • La Jornada de Educación Emocional se consolida como antesala del Dénia Festival de les Humanitats
  • La Jornada de Educación Emocional se consolida como antesala del Dénia Festival de les Humanitats
  • La Jornada de Educación Emocional se consolida como antesala del Dénia Festival de les Humanitats
  24/10/2024
Luz Martín: “Si volem que la nostra infància i adolescència tinguen una vida saludable, donem-los eines perquè siguen fortes emocionalment”

Per segon any consecutiu, i com a activitat paral·lela al Dénia Festival dels Humanitats, Dénia ha celebrat una Jornada d'Educació Emocional dirigida a docents i famílies. En aquesta ocasió, es pretenia explorar i reflexionar sobre el paper crucial que juguen les emocions en l'aprenentatge, en el benestar general de la infància i adolescència, i en com manejar-les per a crear un ambient més positiu i enriquidor. La salut mental, els problemes derivats de les separacions de parella o les noves tecnologies han estat algunes de les qüestions abordades. Experts com Roberto Aguado, Laia Mestres o Cecilia Martí, així com la delegada de Participació Ciutadana de la Comissaria de Policia de Dénia, Caterina de Francisco, han compartit anàlisi i reflexions amb un nodrit auditori en una proposta que es consolida com a avantsala del festival.

La directora del CEIP Llebeig, Luz Martín va remarcar en la seva intervenció la importància del treball d'equip entre l'escola i la família “per a guiar i treballar amb la nostra infància i adolescència, oferint-los una educació de qualitat”. Es va referir a la família com a primer agent de socialització i a l'escola com a motor de transformació social i va afegir que “si volem que a la nostra infància i adolescència tinguen una vida saludable, donem-los eines perquè siguin fortes emocionalment”, amb adults que siguen exemple i capaços de dedicar a xiquets i adolescents “temps de qualitat, sense pantalles i mirant-los als ulls quan els parlen”.

Educar per a ser era el títol de la jornada, organitzada pel col·legi Llebeig, la Fundació Creativa Dénia i l'Ajuntament de Dénia. En ella es va posar de manifest la influència dels problemes de la llar en l'actitud que l'alumnat té a l'aula, així com la importància de tenir escoles emocionalment competents i treballar les competències emocionals en el centre escolar i també a casa. Perquè, encara que moltes vegades s'oblida, com va dir Laia Mestres, el primer context d'influència és la família.

Durant la jornada es va parlar d'autogovern emocional i competència social, d'expressar les emocions i utilitzar un vocabulari adequat, establir límits i normes des del respecte, fugir de la sobreprotecció i viure tot tipus d'emocions -també les doloroses- per a ser capaces de fer front a tota mena de situacions. Laia Mestres va definir les pantalles com “un tema de salut pública” al qual cal fer front i va subratllar que el 80% del malestar emocional a l'aula no existiria si s'afavoriren hàbits saludables, com menjar bé, fer activitat física, dormir huit hores, veure espais naturals i deixar a nens i adolescents sense pantalles. L'experta en aquesta àrea va insistir en la necessitat a aquestes edats de reforçar les fortaleses i de tenir objectius, reptes i propòsits, al mateix temps que va mostrar la seva preocupació per les conseqüències de les xarxes socials i les que derivaran de l'ús generalitzat de la intel·ligència artificial.

Sobre salut digital i seguretat va versar la ponència de Caterina de Francisco, qui va remarcar que “les tecnologies atrapen” i poden tenir conseqüències sobre la salut mental. Va apuntar als trastorns en la conducta, la hiperactivitat o les rabietes i va citar els milions d'euros que inverteixen les empreses tecnològiques perquè estiguem “enganxats” o consumim determinats continguts. Va subratllar també la importància d'aprendre a fer ús de les eines tecnològiques per part de la família i de posar límits, perquè -va afirmar- “totes les xarxes socials, totes les plataformes estan programades per a anul·lar la nostra voluntat”. El control parental i la supervisió de l'ús que fan xiquets i adolescents de les tecnologies és la millor manera de prevenir efectes indesitjats, fins i tot delictes amb responsabilitat penal. “Educar en l’àmbit digital és la millor manera de protegir-los”, va insistir l'agent, qui considera necessari l'acompanyament de la família per a una bona salut digital.

Dels perills de la rigidesa emocional, a la qual estan lligats els trastorns mentals, va parlar el psicòleg Roberto Aguado en l'última de les ponències de la jornada. Va diferenciar entre trastorn i malaltia mental i va destacar l'alt percentatge de xiquets i adolescents que sofreixen els primers. Va assenyalar també que en 2025 la depressió serà la principal causa de discapacitat i va indicar que la major causa de mort entre els 15 i els 29 anys és el suïcidi.

Aguado va explicar que les emocions ja s'activen abans de néixer -en el seté mes d'embaràs-, que no depenen de la raó i que no existeixen emocions negatives. “Totes -va puntualitzar- són útils”. Va deixar clar també que la felicitat no és una emoció sinó un sentiment i que saber frustrar-se és una cosa necessària. “La flexibilitat emocional és salut mental”, va assegurar el ponent, qui a més va recomanar a l'auditori prestar més atenció al que se sent que al que s’escolta, tenir en compte que les relacions tòxiques i uns vincles no adequats poden repercutir en la salut mental i que és important l'autoconeixement, així com buscar un sentit a la vida per a gaudir de bona salut mental.

Roberto Aguado va parlar també el dia anterior per a 450 estudiants de segon d'ESO i va fer una formació per al claustre del CEIP Llebeig.

La jornada es va organitzar en el marc de l'Espai d'Educació Emocional del festival, que reflecteix els valors fonamentals del projecte ‘Dénia Ciutat del Pensament’ i es consolida com un referent en el treball de gestió emocional en l'àmbit educatiu i familiar. El seu objectiu és ensenyar a xiquetes, xiquets i adolescents a identificar, expressar i gestionar les seves emocions, així com a resoldre conflictes a través del diàleg. També es promou el respecte, l'empatia i la tolerància, contribuint a crear un vincle emocional conscient entre l'alumnat i l'equip docent.

Diversos col·lectius i entitats van col·laborar amb la seva organització, entre ells l'alumnat el CEE Raquel Payá que va oferir un esmorzar preparat per l'empresa Serunion S.A. Totes les ponències de la jornada estan disponibles en el canal de YouTube del Festival dels Humanitats:

https://www.youtube.com/@deniafestivaldeleshumanita7624

<<< Tornar a la portada