Escola oberta, escola viva : El segon cicle del Pou de la Muntanya guanya de nou un dels premis Baldiri Reixac

  • Escola oberta, escola viva :  El segon cicle del Pou de la Muntanya guanya de nou un dels premis Baldiri Reixac
  • Escola oberta, escola viva :  El segon cicle del Pou de la Muntanya guanya de nou un dels premis Baldiri Reixac
  20/05/2024

 

Un projecte de llegenda permet l’alumnat explorar el llenguatge, la comarca, la història i el respecte

 

La Fundació Carulla ha premiat el projecte del Segon Cicle del CEIP Pou de la Muntanya de Dénia pel seu projecte Una comarca de llegenda. La proposta educativa, que ha implicat l’alumnat de 3r i 4t de Primària, es va desenvolupar el curs passat i va comportar un treball transversal i multidisciplinar que permetera estudiar els diferents tipus de llenguatge i, a més a més, aprendre sobre la comarca i la seua història. Tot això, amb un fort component d’educació emocional i en valors, plasmats en el respecte a la cultura, l’entorn i la llengua però també als companys i a les persones majors.

«Els Baldiri», com es coneixen popularment els premis Baldiri Reixac, són uns guardons anuals que reconeixen i impulsen escoles amb projectes educatius que utilitzen l’art i la cultura per millorar i transformar l’educació i la societat. Enguany, davant els atacs a la llengua i la progressiva desaparició del seu ús entre els joves, han posat el focus en noves iniciatives que promoguen el seu ús social mitjançant llenguatges artístics. Per al segon cicle del CEIP Pou de la Muntanya els premis  no són una novetat, donat que ha estat guardonat ja en quatre ocasions. Enguany en la secció “Experiències educatives”, que reconeix les experiències innovadores portades a terme dins i fora de l’aula que responguen de manera creativa i a través dels llenguatges artístics i creatius als diferents reptes viscuts als centres educatius

Una comarca de llegenda, com remarquen els mestres del cicle, “va d’història, de patrimoni, de llegir, d’escoltar, de contar, d’escriure, d’interpretar, va de comarca, de llengua i també d’educació emocional”. L’alumnat ha hagut d’investigar les llegendes més importants de la Marina Alta, com ara ‘La raboseta de Pamis’, ‘L’encantada’, ‘El gosset de Selenne’, ‘El Gegant de Pedra’ o ‘El Cavall Verd’. Amb elles com a fil conductor, l’alumnat ha viatjat per tots els indrets de la comarca i ha treballat les diferents tipologies textuals. Han comptat amb l’ajuda de diferents professionals de la llengua i la comunicació, com ara periodistes, historiadors, il·lustradors, escriptores, cantants o professors, que els van visitar a l’escola i els van explicar les principals característiques dels textos. “Tots i totes juntes vam anar assolint, d’una manera molt divertida, significativa, motivant i emocionant el nostre aprenentatge”, expliquen.

Les aules de tercer i quart de Primària es van obrir de bat a bat a estos col·laboradors externs, que van gaudir i de valent -ho diem per experiència pròpia- amb la seua participació en el projecte. “Obrir l’escola, obrir les aules i deixar passar a la saviesa i experiència d’altres persones ens ha ofert la possibilitat d’enriquir el treball i els aprenentatges del nostre alumnat”, assegura Belén Pavía, coordinadora del cicle. “Perquè una escola oberta a l’entorn és una escola viva!”, afegeix la mestra.

Motivat i encuriosit, l’alumnat va rebre a les aules a l’historiador i professor de Secundària José Miguel Mut, el dissenyador gràfic i il·lustrador Toni Ortolà, el dibuixant de còmics i il·lustrador Rubén Gil, l’escriptora i defensora de la llengua Pepa Guardiola, la vocalista de Musicants Rebeca Mut, la mestra i escriptora Alicia Casanova i els periodistes Antoni Reig, Arturo Ruiz i Rosa Ribes, com a representant de CANFALI MARINA ALTA. 

 

Competència emocional

Però la cosa no va quedar ahí. Com a tasca final es va decidir publicar les llegendes introduint-les en xicotetes històries quotidianes. Són relats que parlen de diversitat familiar, de sentiments, del dia a dia, d’allò que envolta i preocupa l’alumnat, “històries que, quasi sense adornar-nos-en, ens ajuden a desenvolupar la nostra competència comunicativa i emocional”, precisa Pavía.

Els relats van acompanyats d’unes bases d’orientació que permeten treballar les diferents tipologies textuals d’una manera significativa i motivant per a l’alumnat. “Ells i elles aprenen a llegir i escriure -indica la mestra-, però també a autoavaluar-se i corregir-se progressivament i respectant els diferents ritmes”. I per completar el treball, res millor que compartir-lo amb totes les escoles de la comarca, a les quals es va enviar una carta i un exemplar del llibret que s’havia editat.

El llibret comença amb la següent frase: “als nostres iaios i iaies, per mantenir viva la llegenda en les nostres vides dia a dia”. Així comença el llibret. Al llarg del projecte s’han realitzat diverses activitats que pretenen treballar, de manera més directa, l’educació socioemocional de l’alumnat. Els mestres del cicle consideren imprescindible desenvolupar en els xiquets i xiquetes el respecte en tots els sentits. També a les persones majors. 

S’ha treballat lectura, escriptura, matemàtiques, ciències, naturals i socials, interpretació, música, dibuix... sense deixar de costat el desenvolupament personal, l’educació emocional i la convivència. La intenció ha estat fomentar l’aprenentatge i els valors a partir de cada experiència personal. “No oblidem que hem d’ensenyar a pensar, a ser crítics, a triar de manera responsable i, tot açò, sols s’aconsegueix amb l’associació de diferents recursos personals, aprenentatges i vivències”, subratlla l’equip de mestres.

Les darreres pàgines del llibret inclouen una sèrie d’activitats sobre els drets bàsics dels infants, una guia per treballar, de manera cooperativa, l’educació en valors.

El segon cicle de Primària del Pou de la Muntanya ha demostrat estar compromès per una educació flexible, significativa i respectuosa amb la nostra cultura. El projecte, del que estan ben satisfets, ha sigut el resultat de moltes hores de treball en equip, “tant per part del professorat com -sobre tot- per part de l’alumnat de tercer i quart, qui ha estat en tot moment els protagonista principal del procés d’aprenentatge”. 

L’equip docent qualifica de “privilegi i al·licient” per a continuar treballant per una educació pública, de qualitat i en valencià el premi que ha rebut el projecte, “i més en els temps que ens envolten”. 

Per a l’alumnat i l’equip docent ha estat una experiència molt enriquidora. També, a ben segur, per a totes les persones que d’alguna manera han participat en ella. Qui ho ha fet des d’esta casa, agraeix que les aules s’òbriguen al carrer i a la realitat que els envolta. 

 

<<< Volver a la portada