La retirada de l’aprovació del pressupost de 2025 per part de l’equip de govern d’Ondara prorroga automàticament els comptes municipals per al proper exercici
Les esmenes de PP i Compromís són advertides per la secretaria municipal com a viciades de nul·litat al no portar informes favorables del departament d’intervenció
El ple ordinari de desembre de la corporació municipal a Ondara on normalment s’aproven els pressupostos municipals per al següent exercici enguany no ha pogut procedir en eixe sentit al decidir l’alcalde, Jose Ramiro, la retirada del punt de l’ordre del dia després del recés posterior al debat de les esmenes presentades per PP i Compromís de cara a rebre l’oportú assessorament tècnic-jurídic per part de la secretari. Assessorament que va concloure amb l’advertència de que tan unes esmenes com les altres es trobaven viciades de nul·litat al no portar els preceptius informes favorables del departament d’intervenció.
La retirada del la previsió de despeses i ingressos per a 2025, prevista amb 9.047.000 euros, obria així la porta a la pròrroga dels pressupostos de 2024 el que, segons incidia l’alcalde, suposarà que no es puga incorporar al pressupost una partida d’uns 577.000 euros d'ingressos que eixien de la favorable situació econòmica com plusvàlues o ingressos per tributs de l’Estat.
El debat començava amb el detall per part de Ramiro
dels principals punts d’ingressos i despeses per a indicar que l’augment pressupostari respecte al pressupost inicial de l’anualitat 2024 era dels referits 547.000 euros, que suposaven un increment del 6,44% respecte al encara vigent. Així, en despeses, destacava en 2025 la recuperació de la gestió del Servei d’Aigua; la planificació de recursos humans de l’Ajuntament i de SINMA; diferents projectes d’inversió, o l’inici dels estudis enfocats a un futur Pla General d’Ordenació Urbana, entre altres. En eixa presentació, Ramiro ressenyava que s'havien introduït propostes realitzades per tots els grups municipals, arreplegant-se també propostes presentades tant pel PP com per Compromís, als que agraia la disposició mostrada per ambdós grups en l’oposició per millorar els comptes públics.
No obstant això, tant el PP com Compromís van presentar una esmena cada grup al pressupost municipal, amb la intenció de donar suport al pressupost de 2025 si s’aprovaven les seus esmenes.
Els portaveu popular, Àlex Hernàndez, reclama establir un complement salarial per concepte d'antiguitat -triennis a tot el personal de l'empresa municipal SINMA, consistent en el 7% per cada trienni, del salari base de la categoria respectiva en el moment de produir-se la seua antiguitat, amb efectes retroactius des de la data d'antiguitat reconeguda en nòmina. La proposta, presentada en la negociació prèvia als comptes municipals, era una de les dos que no s’havia inclòs finalment de les huit formulades, mentre que si que s’havia fet l’eliminació del conseller delegat de SINMA, aplicació de la jornada del 37.5 hores en la referida empresa municipal, una partida de 16.000 euros per a millorar els salaris, el trasllat de la ràdio a l’Espai Català, la bonificació de l’IBI i les taxes de les escoles esportives, i l’nici dels estudis per al nou PGOU
Pel que fa als triennis, els grup municipal del PP adjuntava en l’esmena un recull amb totes les modificacions pressupostàries adients, en diferents partides, per tal d’aconseguir uns 200.000 euros, en els quals s’havia calculat la quantia dels triennis per a tots els empleats de l’empresa municipal. Segons ells, amb aquesta quantia, es cobririen les aplicacions d’aquests complements salarials com “una millora salarial que no és ni inventada ni la volem fer per gust, la fem perquè no estan rebent la remuneració per antiguitat que si que reben els altres treballadors en totes les administracions públiques i també en les empreses públiques”.
Per la seua part, Lluís Fornés, va exercir de portaveu de Compromís pera a posar de relleu les huit propostes presentades a la previsió de despeses i ingressos de 2025 ii les deu contrapropostes per part de l’equip de govers socialista. Propostes que, segons ha enumerat, recollien la baixada de la taxa de les escoles esportives; la supressió de la plaça de càrrec de confiança o eventual de l’Ajuntament; la bonificació de l’IBI per al 2025; la regulació de les places tant dels treballadors de l’Ajuntament com de SINMA; amb els diners estalviats de sous dels regidors de Compromís i del càrrec eventual, habilitar el segon WC en el poliesportiu; propostes per a inversió després de la venda del terreny de darrere del centre comercial; instal·lació de plaques solars en el sostre del pavelló i finalització de les pistes de pàdel; obertura del bar de la piscina i del bar plaça de bous.
“Algunes de les coses s’han introduït als pressupostos, però no ha hagut una ajuda real a les famílies” remarcava Fornés, pel que fa a qüestions com la baixada de l’IBI o les taxes de les escoles esportives.
Així mateix incidia en que la figura de càrrec de confiança o eventual de l’Ajuntamen », afirmant que aquesta figura dins l’Ajuntament havia estat molt criticada per PSPV i per Compromís durant els anys de govern del PP. A banda ha qualificat d’innecessària la tasca que portava per a la eina diària dins la corporació, i que els 36.600 euros que s’estalviarien deurien anar destinats a ajudes socials per a les famílies en temes com l’IBI, la brossa o la taxa de les escoles esportives, entre altres tributs.
Una i altra postura han estat replicades per l’alcalde per a afirmar que les esmenes són modificacions al projecte de pressupost municipal de 2025 i que la seua aprovació sense els corresponents informes favorables d’intervenció té implicacions legals que poden viciar de nul·litat el pressupost. En eixa deriva, li va passar la paraula al Secretari Municipal, Juan Noguera, perquè detallara les conseqüències i implicacions legals, tenint en compte el ROF, de l’aprovació d’esmenes als pressuposts que no estiguen informades prèviament per intervenció. Davant aquest veredicte, Ramiro va optar per demanar a PP i Compromís la retirada de les esmenes per tal de no procedir a la retirada del document de l’ordre del dia per a evitar que sortira aprovat viciat de nul·litat.
Vista la tessitura, tant populars com valencianistes demanaren un recés per consultar i rebre assessorament legal sobre la situació. Recés que li va permetre al portaveu popular aportar jurisprudència, antecedents i informes jurídics favorables a la presentació d’aquest tipus d’esmenes, per a tractar de justificar la negativa a retirar-la, ja que segons afirma “ens empara la llei i creiem imprescindible que aquestes millores salarials queden aprovades hui”. Hernández emplaçava a l’equip de govern del PSPV a que “si no ho aproveu, doneu a entendre que no voleu la millora salarial dels treballadors de l’empresa municipal”.
Per la seua banda, el portaveu de Compromís va proposar que es traslladara el punt de l’ordre del dia al pròxim mes de gener, tenint així temps per a fer els informes d’intervenció.
Aclarides les postures, Ramiro optava finalment per la retirada amb l’argument de que les modificacions plantejades per l’oposició suposaven modificacions al pressupost i significaven que “ni al PP ni a Compromís els agraden els pressupostos”. Tot això, segons ha remamart, malgrat que s’havien tingut en compte, negociant-les, en l’elaboració de pressuposts sis de les huit presentades pel PP i deu contrapropostes front a les huit de Compromís.
Pel que fa als triennis ha especificat que serà objecte de negociació dins de la plataforma sindical del conveni col·lectiu, mentre que respecte a la plaça de càrrec de confiança, va recordar a Compromís que quan estaven al govern si que volien eixa plaça i de fet en van proposar habilitar dues al 50% per a cada grup que integrava l’equip, cosa que semblava haver canviat al passar a l’oposició.
Aquestes consideracions van portat tant al PP com a Compromís a recordar al PSPV la minoria en la que es trobava governant en l’actualitat.