Raïm i au!

  • Raïm i au!
  • Raïm i au!
  19/07/2021

Jérôme Chesnot fa d’ambaixador del vi natural a la Marina Alta

 

DÍDAC VENGUT

 

Sembla un títol molt aparatós però no conta cap mentida. Jérôme Chesnot és l’autèntic ambaixador del vi natural a la Marina Alta, ni més ni menys. Què significa això? Res més que s’encarrega de la promoció d’un producte 100% natural fet a la comarca, elaborat amb raïm de la terreta, a través de les xarxes socials, restaurants, mostres, fires i una xicoteta tenda a sa casa de Benirrama. Però ell no cobra res, no és un comercial, sinó que tots els beneficis van directament als productors, menys una part dedicada a les despeses de promoció i altres conceptes. I no és debades perquè Chesnot ha creat una marca de qualitat, Raïm i au!, que identifica el producte i vol fer-se un espai en el mercat. L’objectiu és molt clar perquè s’ha marcat un termini de 5 anys per a ser una referència arreu de tot el territori de parla catalana. I ja té en el cap fer samarretes amb el logotip, de cotó ecològic, és clar. “Sols el 2% de la producció de vi és natural i per això no fem massa soroll. Però en farem, de segur”, diu convençut.

            Perquè un vi siga considerat com natural ha d’acomplir un conjunt de criteris, tant en termes de viticultura com d’elaboració. En poques paraules, un vi natural és aquell elaborat sense cap tipus d’afegits químics, ni a la vinya ni al celler, a partir de raïm veremat a mà i respectant al màxim el medi ambient. I au, com diu la marca. Un projecte ambiciós que compta amb la participació de productors de la Marina Alta, com ara Juan Tárrega, de Benisssa, i José Maria Bolufer, de Teulada, per citar-ne un parell. A més, Chesnot té ja una dotzena de vinyaters “reclutats” d’altres localitats com Ontinyent, Villena, La Encina, Planes, etc.

            Tot va començar fa un anys, conta Jérôme, quan va comprar un parell d’ampolles de vi al Mercat de la Terra de Benissa. “No m’imaginava, mai de la vida, que aquesta seria una trobada que sacsejaria el curs de la meua vida”, subratlla. Allí coneix Juan Tárrega, que feia vi a les terres familiars de Canor i, amb alguns amics vinyaters, va crear l’Associació Bancals de Vi. Jérôme, com a bon francès, té un alta cultura del vi, en sap prou, vaja, i va decidir col·laborar amb l’associació com a expert en comunicació digital. “Em van dir que necessitaven un ambaixador, un comunicador, i em vaig unir a ells”, recorda. Ja tenia l’experiència d’haver creat una botiga de comerç electrònic de vins francesos amb gairebé un centenar de referències.

            A hores d’ara, en poc més de dos anys, té una pàgina web, www.vinatural.org, organitza degustacions fins França i publica les notícies de l'associació en les xarxes socials. I la idea ha quallat perquè ha fet trobades de viticultors a Ontinyent i Monòver.

Durant set mesos Jérôme Chesnot es va reunir amb els viticultors, tastà els vins per a seleccionar-ne sis i els agrupà en una targeta limitada a 100 caixes numerades. El confinament va permetre establir la identitat gràfica i la comunicació al voltant del projecte, en valencià, francès i anglès, i començar a publicar en les xarxes socials. L’activitat es va iniciar a partir de l'11 de maig de 2020. A Benirrama, a la Vall de Gallinera, es va obrir la Casa de Vi Natural amb una botiga, un espai per a tastar i dos cellers per a guardar el vi. Jérôme hi ofereix els seus vins blancs i negres, així com taronges i espumosos als particulars i als restaurants en un circuit curt: producció i consum locals. Això és l'essència del projecte, promoure els productes naturals locals i desenvolupar-los perquè els valencians puguen fer-los seus.

 

NO TORNA A FRANÇA  

          La història vital de Jérôme Chesnot és, si més no, peculiar. La Marina Alta s’ha convertit en el seu paradís, així de clar. Per què?, li pregunte. Perquè li encanta la forma de ser de la gent, el nostre tarannà, molt més obert “i molt diferent al caràcter i a la mentalitat dels meus compatriotes, ho reconec”, diu. “En un viatge a Quebec”, indica, “em vaig adonar que jo no sóc així, no tinc res a veure amb el típic francès, ni de bon tros”. Chesnot parla valencià amb fluïdesa, tot i que se li nota prou d’on és per l’accent. “Vaig viure una temporada llarga a Andorra i allí el vaig aprendre. Jo no parle castellà i ací em comunique molt bé amb tothom i estic molt a gust”, diu. Va descobrir la Marina Alta de casualitat arran d’unes vacances a Benimaurell fa vora deu anys. I, des d’aleshores, ací té sa casa, ara a Benirrama, “i em sent un poc ja d’esta terra. Tinc molt clar que no torne a França”, assegura molt convençut.

            I tornem al vi perquè és curiós també el motiu pel qual s’ha involucrat en un projecte a llarg termini que ha engegat amb molta força. “Pense que la vida que portem hui”, conta, “la que la societat ens obliga, duu aparellada la pèrdua de tres elements bàsics que cal recuperar”. El primer és el pa, perquè l’autèntic és el que es fa amb massa mare i pocs en porten. El segon, el formatge, que ja no es fabrica –en general- amb llet crua. I el tercer, i darrer, el vi perquè són pocs els caldos que no porten cap tipus de sulfit. “Cal tornar a la tradició, a fer les coses com s’han fet sempre. Crec en este projecte, el vi és d’una qualitat exquisida i, a més, més ecològic i sostenible”, conclou.

            Tornar a una vida natural i més senzilla no sembla una barbaritat sinó més aviat tot el contrari. Més que fer vi –i gaudir-lo- amb el nostre raïm de giró i merseguera, Chesnot defensa un mode de vida que, potser, no hauria de ser un utopia en els temps que corren.

 

 

<<< Tornar a la portada