L’art urbà per connectar amb l’alumnat
L’art urbà per connectar amb l’alumnat
R.R.F.
La pandèmia ha propiciat una major mobilitat de les persones, amb canvis de feina, de residència, de país i fins i tot de país. Els moviments poblacionals, la migració, han tingut també reflex a l’escola, on s’ha detectat l’arribada de molts alumnes nous. En el col·legi Pou de la Muntanya de Dénia han apostat per l’art urbà com a ferramenta per millorar la comunicació amb el nou alumnat. El resultat ha sigut engrescador: hi ha hagut implicació en la proposta i connexió a l’hora de treballar entre els integrants del grup i també l’artista convidat, el grafiter Tardor. Fer de l’art una eina de comunicació i integració ha estat una bona experiència que es mereixia un bon colofó. I res millor per exemplificar el que s’ha estat treballant que el mural que des d’ahir decora la paret d’un dels corredors del centre.
Treballar la diversitat des de l’empatia, l’assertivitat i la solidaritat amb el convenciment que és divertida i dissenyar estratègies per acollir els nouvinguts per part dels demés xiquets era un dels objectius de qui ha coordinat tota esta moguda, Blanca Rosell, mestra d’educació artística en anglés (arts & crafts). La proposta de treball s’emmarca en un projecte Erasmus sobre l’assetjament escolar titulat Be true do not bully, on participen també municipis de Grècia, Turquia, Croàcia i Itàlia. Els mestres han rebut formació en intel·ligència emocional per tal de propiciar un bon clima en les aules i calia buscar una manera de connectar amb l’alumnat, despertar el seu interès i fer-lo partícip. I ella va pensar que potser l’art urbà fora l’eina adequada.
Darrere el mural amb què ahir va concloure esta part del projecte, hi ha un treball previ d’investigació sobre l’origen dels grafits per part dels alumnes de tercer cicle del col·legi. El pla de treball es va dissenyar amb Tardor, un jove i reconegut artista urbà de La Xara que de seguida va acceptar la proposta. Per conèixer de primera mà el significat del seu art, es van organitzar uns taller on van poder aplicar el que havien aprés fent ús d’esprais i tècniques. Es va comptar també amb la col·laboració d’Hopyo, que els va iniciar en l’art del lettering (escriure lletres). Els treballs resultat d’eixos tallers s’exposen també en el centre.
Però els tallers van donar molt més de sí. Van despertar la motivació dels alumnes, també dels menys integrats i els més conflictius, i fins i tot les ganes de continuar pintant a casa. Això sí, es va deixar clar que no es pot pintar arreu i que no es dibuixa per dibuixar, sinó que tota pintura té un sentit, una reivindicació o una denúncia al darrere. “Ha hagut també un treball de reflexió sobre els murals que veiem al carrer -explica Blanca Rosell-, quin és el seu significat, que transmeten” i també un treball interdisciplinar a l’aula on s’han visionat vídeos, s’ha treballat el grafit i també l’assetjament.
Tardor remarca l’interés i la implicació que han demostrat els xiquets participants amb les seues preguntes i reflexions. Els ha explicat experiències de grafiters que han vist en l’art urbà l’instrument per centrar-se en alguna cosa, per descobrir nous valors i el sentit de les coses. El seu testimoni els ha servit per comprendre el que hi ha darrere un grafit “i que cal dedicar temps, esforç i sacrifici per assolir un objectiu”.
L’aventura grafitera amb Tardor al Pou de la Muntanya s’ha tancat amb el mural que l’artista ha fet esta setmana al centre, batejat pel grup com Let the imagination fly away (deixa volar la imaginació). L’element principal del dibuix és la figura d’un xiquet amb un llibre obert a les mans. L’envolten tres pardals al vol i s’inclouen en l’escena un avió de paper i unes pinzellades de verd.
Han sigut els xiquets els encarregats d’interpretar-lo i han vist en ell referències a la lectura, la cultura i l’aprenentatge; el respecte a la natura; la importància de conèixer altres cultures i empatitzar amb la resta del món; la cultura i la lectura com a eines per evitar el conflicte i la violència; la migració, representada per l’avió que vola; o la llibertat de cadascú per ser com vulga, que identifiquen amb els pardalets.
La porta a les interpretacions i la imaginació està oberta. La de la comunicació, també.
Un mural de Tardor, entre els 100 millors de 2021
Un dels últims murals de Tardor Roselló, realitzat a un dels murs del parc de Torrecremada, ha sigut nominat com un dels millors 100 murals del món pintats en 2021 per la plataforma Street Art Cities. El termini de les votacions per escollir el millor de l’any acaba demà 6 de febrer. Només cal omplir un qüestionari i votar el mural que més agrada.
Per a Tardor és una satisfacció figurar en eixa llista junt amb artistes que ell ha admirat sempre. Les seues obres es poden vore en diferents espais de Dénia i de la comarca, on en la seua opinió hi ha potencial suficient per fer atractives rutes d’art urbà. Pots seguir-lo en Instagram i Facebook. I si vols votar pel seu mural:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfYEDuRxZUgQHAacmQzRZfXScJUx1X49pKRp4Mwfv2RPmEQ4g/viewform